söndag 14 september 2008

Månfaser och Operafiske

Den sitter på armen, Casios Fish N Time, och visar månfaser baserat på longitid och latitud. För fisket sägs den vara siaren som ingen vill vara utan. Tänk att alltid veta månfaser och när det utifrån det visar när fisken hugger som bäst. Klockan sitter runt min handled, på ett tråkigt möte på jobbet sneglar jag på den, en lunch i dimmigaste februari visar den att jag egentligen borde vara ledig och fiska, tider närhelst det egentligen inte passar ser jag att den larmar... Om jag nu är så illa däran redan innan - gör klockan och dess påtvingade kunskaper mig till en bättre människa? tveksamt, mycket tveksamt.





Det är lördagkväll och jag har bytt ut favoritvinet och mörk choklad gonandes framför tv:n med min fru till stormande stockholmsliv längs dess kajer. Diskodunk, överförfriskade människor och blåljus om vartannat, vem sa att man söker fisket för att njuta av naturens lugn? Vi är ett fåtal fiskare utanför Operan denna septemberkväll.



På dagen drabbades även familjen av laxfrossa, äldsta sonen Ivar så till den grad att han satt och band laxflugor i en timme medan jag tacklade och förberedde fiskegrejorna. Hela familjen är inolverad i mitt begär att landa den där storlaxen.













Mobiltelefonen surrade hela dagen, kanske sista helgen på många veckor som Strömmens dammluckor är fullt öppna. Regn väntas inte på flera veckor. Till råga på allt, en måne som går emot full, klockan visar att fisket kommer vara exceptionellt bra mellan 23-01:30. Vad kan gå fel?

I det andra kastet landar jag en havsöring på ca 2 kg, spegelblank och tjock som en spärrballong. Skymningen har knappt lagt sig när den hugger på ett nymf i strl 8 med gummiben à la Mattias Drugge. Den får gå tillbaka då den är precis på femtiocentimeterssträcket vilket är minimåttet. Bra, nu är självförtroendet på topp. Allteftere mörkret faller fylls kajer och nattklubbar på med folk men för oss på kajen nedanför Operan händer absolut ingenting (!). Mellan 20:30 och 23 är det helt dött för samtliga spösvingare, det tär och många packar ihop och drar...

Sedan händer det där som man hör historier om, strax efter elva drar det på en lax på min glödhäck i strl 8 som jag kan landa och den väger 3,0 kg prick. Det är faktiskt en hybrid mellan lax och öring sk laxing. En kvart efter det smäller det på en enorm lax som jag bara kan hålla ett par minuter innan den knallar nedströms Strömbron och tafsen knäcks. En halvtimme efter det landar jag en havsöring på 3,6 kg som är lätt färgad och i kastet efter tappar jag ytterligare en stor fisk... så där håller det på. Det är inte varje gång som man fått tre fiskar i Strömmen och känner att man borde få upp fler. Vid 01-tiden viker jag mig av trötthet trots att det hugger för var och varannan mest hela tiden. Månfaser...
Sex fisk på två turer, känns som att jag glömt bomturerna innan :-)






3 kommentarer:

Anonym sa...

Börjar bli lekfisk nu va, dags att köra lite tungt på flugspöet. Du är ju grym! kolla mina bilder på Facebook.

Jonas sa...

Tjena Hjalmarsson hörde att ni blivit aktiebolag nu. Lättare med pensionen kan tänka.
Jo lekfisk är det, får inte glömma att det är september.
Behöll 3,6:an för att ge till en Södertäljekille bredvid. Behöll rommen, blir bra till isfisket...

Anonym sa...

Vad tar grabben för flugorna? blir de bra, uppmuntra barnarbete!
Kul blogg, bra skrivet.