onsdag 25 november 2009

B3-fiske och Kickers

Det är åttiotalet när det är som bäst; pojkar och flickor är hårt indelade i synthare, hårdrockare och Hip-hopare. 1986 är Stockholm en ren ungdomsgård, hela innerstan kokar av musik och ungdomsrelaterade hyss. Förorterna är laddade som ett enda långt förspel och allt handlade om vad som skulle hända till helgen. Var?, När?, Hur? Fest? eller Jidder?


Fiskenördarna var där med och planerade, men så långt ifrån de läckra och åtråvärda Takano-brudarna med spraylugg och axelvadd som hängde i skolorna och i Kungsan. Vi fiskenördar stod och tryckte längs räckena till det betonginramade strömmen, bara namnet Ghettot säger väl allt. Siktet var på laxen och havsöringen, den lekande och inte fredade fisken i strömmen. Fisket var allt eller nåja nästan allt - det var bara trehundra meter till Kungsan och knappa hundrameter till Clock hamburgerrestaurang på Regeringsgatan. Där fanns det där andra...

Fiskenördarna kom från alla förorter och möttes i city runt strömmarna, men nördarna var inte bara nördar: Acke (eller mer känd som, Karate-Acke, en i Farsta/Loafersgänget - de gick alltid i finbyxor och loafers för att särskilja sig från andra Kickers och kunde lättare komma under polisen vid tjafs) som hängde med Micke (som röstades fram till årets Stockholmare efter att ha kastat sig ned på tunnelbanespåret och räddat en ung kille undan en säker död), Klasse med nävarna och hans vapendragare Anders från Akalla-gänget...

Inne bland luckor och lekfisk regerade Magnus Herou, Johan Abelsson, Percy, Dansken, Amerikanen, Nille, Rolle, Peter Björklund, Birger Stahre, Finn-Peter, Södertälje Finn-Peter m fl De levererade varje höst. De var rollmodeller med sina tiofotare, Ambassadeur 6500 C och 0,50 nylon - den hårda skolan grabbar som med den rätta utrustningen skapade drömmar om att dänga bly mellan broarna. De hade råd att dänga med sänke och Rapala, vi andra band gälla tubflugor för att försöka efterlikna storlek och färg. Idag kör ingen i ghettot med mindre än tolvfotare och 0,60 nylon eller flätlina, få om ens någon av dagens fiskare tror att Peter Björklund landade sin 13,4 kg drömöring på en tiofotare med 0,45 nylon mellan broarna...

Vilka lirare våra rollmodeller var… de lämnade alla Strömmen och Ghettot under slutet av åttiotalet för att jaga blank havsöring i skärgården, båtar hade de och det suktade oss andra. I denna historia kanske fokus är på något annat men de var alla grymma sportfiskare. Acke som särskilt regerade en höst på Klacken när Norrström var stängt, plockade tio-femton havsöring varje natt på ”spinnfluga” med Rapala J-9 i den egenmålade färgen körsbär – ett tag var det det enda alla fiskade med.

Spinnfluga var under utveckling, bly var tillåtet. Finnarna i Strömmen och Älvkarleby var föregångarna. Fiskeutrustningen inhandlades på Åhlens City (jomen de hade en enorm sportfiskeavdelning) medan bonkade besor bars till Fiskarnas Redskapshandel för fotografering, pärmarna med foton ligger där än!
Tubflugorna bands på örontops och var aldrig mindre än 6-7 cm. Dagens fiske med minimala laxflugor eller mjukt långt hår som simmar i vattnet var fjärran. Det man helst hade i linänden var en Rapala J-9 eller J-7 i flourescerande orange men de var dyra: 29 spänn för en J-7 var mer än plånboken tålde.


"Back2crime" av Ways & Snow på gröna linjen
Vi var aldrig del av det där, men ryktena gick om ”Kungen av Kungsan” och hans anhängare och antagonister. En del blev så småningom kända tv-profiler (Paulo) medan andra som Liam blev yrkeskriminell men sedermera kristen och omvänd. De var idolerna det snackades om, att slå först och fråga sen var maffigt men att tjejerna inte föll för den sortens våldsideologi var inget vi pojkar i förorten brydde sig om.

Jag gick och såg filmen om 1986 års upplopp, Stockholms natt, ett par dagar efter premiären och det tjafsades även bland biosalongens rader mellan hormonstinna alfahannar. I den tiden växte vi upp, jag mailade fram och tillbaka med Roine för något år sedan och då gjorde sig minnena påminda:
Kungsan, där allt hände...

Jonas:
"- Ja visst Klasse med slagsmålsnävarna och Skrikanders! Vilka profiler, någon gång när vi var sexton så kom jag och Janne förbi Ghettot vid elvatiden på en fredagskväll. Vi möttes av en stum Anders som stod och pekade ned i strömmens virvlar och en Duracell hoppande Klas…

Ingen av dem fiskade men efter par minuter gick det upp för oss att de hade stått och fiskat tidigare när ett kickersgäng från Kungsan kommit förbi och sagt något dräpande för att mucka – vad de inte visste vad att en av de de mötte inte kunde lägga band på sin mun (Anders) och att den andra var en riktigt elak jävel med nävarna. Bråk uppstod som så många gånger denna sensommar, Klas hade sänkt tre av killarna direkt men deras tjejer hade kastat Anders ryggsäck som var full med fiskeprylar och bly så att den sjönk som en sten i vattnet... ja gänget var inte kvar så vem vann?”


Full lucka på Operan, där ute i djuphålan mellan femte och sjätte pelaren vilar fisken på sin vandring uppför Mälaren. Hur många kast jag har gjort där i mina dar?
”Om det verkligen är sant? Jag vet inte men den kvällen stod Anders hela tiden och svor och försökte fiska upp nåt han såg i vattnet och Klas ville att vi skulle lämna in spöna på Clock på Regeringsgatan för att gå ner till Kungsan – ”-för jag svär att de är där, vi plockar dom en gång för alla!!!””

Jag och Janne drog till Operan och drillade öring, de där grabbarna var alltid lite mer än oss….

Det här var på den tiden då Percy la hundrameterskast vid Rosenbad för att fiska av Pilträdens överhäng på andra sidan, då Tysken och Rolf plockade besa efter besa på ångbåtsbryggorna utanför Sheraton (javisst det fanns två bryggor där då) och då vi härjade på Strömsborg med nattklubben Strömsborg vars bar hängde ut över grundområdet. Hur många havsöringar vi tog? jag vet inte men vi spenderade hundratals timmar på spinnfiske, spinnfluga och mete och visst blev det bra personbästa på havsöring och lax för alla som hängde här inne. Hur många hamburgare klämde vi på Clock kollandes på MTV eller på Kungsträdgårdens kebab för att värma oss? Hur många gånger skämdes vi när vi satt på tunnelbanan hem med besa i ryggsäcken, stinkades räkspad och gammal bläckfisk? Hur många gånger tog vi pendeltåget gem istället för tunnelbanan till Värsterort för att slippa träffa de coola polarna?

Sist jag träffade Anders var 1989 , då var han hantverkare som reste utomlands med jämna mellanrum. Vad hände sen? Två barn och villa?
Roine:”Husby Klas, kompis med Anders menade jag. Från strömmen, från Strömmen a´la 8o-och 90 tal. Han fick sina första öringar tidigare än dig, då du fiskade med silverkoster 28 gr och teleskophaspel a´la Birger runt åren 1981-83 och drog fina öringar runt Strömsborg, inför våra stora ögon. Klas fiskade med de riktiga noviserna därinne...Johan Abelsson, Magnus Herou och Percy.... 1980 fiskade en tolvårig Klas med räka under Stallisbron på full lucka när han fick ett napp som höll på att slita med både honom och spöet, en DN fotograf spatserade tillfälligt förbi och förevigade det hela, en 4 kilos Gullspångsöring i famnen . Under de tidiga åren satte man just lite Gullspångsöring i strömmen. ”
”1984, i mitten av oktober, också på full lucka under stallis, fick han en 90 cm lång och kraftig hanfisk på Rapala ("det bara stannade under bron"), som "Amerikanen" sedermera vägde till 6 kilo på en billig nyckelringsvåg. Fisken var en bjässe. 90 cm, hanfisk, grov över ryggen, inte utlekt.”
"Alla jag pratat med säger att den måste ha vägt mer" sade Klas då det gick upp för honom att vikten inte kunde stämma.

Han har inte glömt öringen , och förbannar fortfarande vågen. Jag var inte med någon av gångerna, men har sett korten och fått skildringarna noggrant återgivna.
"Amerikanen" ? Jo, den storfiskande mannen med jensenpirk under stallis på 70- och 80 talet , som fick veta en hemlis av "dansken". Dansken som i smyg hade kunnat fiska helt ensam till en början, vid Karl Johan slussen, som stod öppen då norrströmluckan var ur funktion.
"Kom med, men säg inget" sade "dansken
"Nej då" svarade Amerikanen.

Kvällen efter hade ryktet spridit sig att Amerikanen hade fått en lax på 12 kilo, och dansken kunde inte längre ensam stå och dra stora öringar på bryggan vid Karl Johan Slussen.
Det var den Klas som ringde, fast vi pratade inte om ovanstående, men det är sånt man minns, lite nostalgiskt, och får ett sug att åka in till strömmen och fiska.

Men när man kommer in frågar man sig: Vart tog alla vägen...?

Jonas Gavelin
Citera mig gärna men ange källa.

11 kommentarer:

Anonymous sa...

Skön återblick Jonas!

Ja, det var tider det! Bara ett stenkast mellan de båda motpolerna.
Vilka fiskar det fanns och hur de kunde fängsla en. Ju mer sällan nappen kom, desto mer fiskade man.
Och vilka fiskeprofiler det fanns. Några hade en sorts magisk förmåga att få mer och större fiskar än andra. Bo kasper uttrycker det: Det finns en speciell nivå som bara vissa verkar nå, visst är det så, att vissa har det.../

Roine

Jonas sa...

Minnesvärda tider var det och hur jag än rekapitulerar så var det, trots alla jävligt tuffa attityder, en helt annan stämning då på den tiden.
Drillade öring utanför Operan för ett tag sedan och trots att det var 20+ fiskare där förutom mig så hjälper ingen, ingen, mig att håva fisken förrän jag kommenderar en snubbe bredvid att hjälpa mig - och då är jag ändå inte helt bortkommen därinne, tom att betrakta som en profil, av en del.
Hur uppfattar nybörjare stämningen?
Fiske är förbrödning sägs det... men nej inte därinne när de prickiga går till - trist

Nynäs sa...

Man glömmer lätt det där, kommer ihåg att grabbarna var jävligt schyssta och grymma sportfiskare - det var först senare som jag fattade vad Acke och hans gäng gick för...

Kul skrivet, vem var det som målade på tunnelbanan? :-)

Anonymous sa...

tjoo bre jaha ja ways & snow var det :-)

Johan sa...

Skön story, fan det kryper i kroppen av minnena
Jonas kommer du ihåg att jag hade fiskeprylarna med mig in på Rigoletto när vi såg Stockholmsnatt, du tyckte det var pinsamt för alla brudar som var där och Tjomme från Odenplangänget försökte jiddra men hans polare Rodney trodde att jag hade en Aikido-käpp i spöfodralet... hehe Those were days alltså!

Anonymous sa...

Sent skall de gamle vakna men nu har även jag hittat hit! Tjena Jonas tack för en klockren återblick och en kul stund vid skärmen :-)

Peter Björklund

Åke Z sa...

Tjenare Jonas!

Riktigt kul att läsa din återblick, många minnen flyger förbi och det är mycket från den tiden som jag önskar ogjort idag, framförallt den tid som "kungsan innebar, Mycket vatten har flytit under broarna och jag har haft ett oerhört händelserikt liv.

Jag minns verkligen det fantastiska fisket och som du nämner den härliga stämningen och "uppfinnar" mentaliteten som rådde då, jag minns Pepe som började köra med kaffefolie på tubflugorna och blykalle som gjöt sänken i plattjärn med formen som en cigarett istället för päronblyet som alltid fastnade.

Jag minns dig och Harada som de som var nära men ändå lite på sidan och jag minns det spö som alla vi ungdomar suktade efter, Pateke Morton 10 ft med ambassadeur 6000c.

Tack för en härlig minnesresa i 80 talets strömmen.

Mvh "Acke" Eller numera Åke Zaar

Jonas sa...

Hej Åke!
kul att höra av dig, lite mytbildning när jag skrev ned detta men jag summerade min ungdoms intryck och det blev en del :-) Vi höll väl på som ungdomar gör mest tror jag.

Har en fin bild på oss när vi en regnig vintermorgon äter baguetter som vi norpade till oss utanför Strömsborgs restaurang. Bilden är riktigt rolig för det regnar och jag lånade Jannes regnjacka (som var för liten) och du har på dig en pytteliten gul regnjacka som jag inte vet var vi hittade... ser rätt knasigt ut. Som jag minns det fick du även då en öring i Stallis den morgonen, kanske var det den extra frukosten som gjorde det.

Ses vid nåt vatten kanske!?

Åke Z sa...

Skulle gärna se den bilden, har du möjlighet att scanna in den och maila mig? ake.zaar@gmail.com
så skulle jag bli riktigt glad.

Till och från blir det en flytringstur i skärgården, annars är det sparsamt med fisket.

Skulle gärna ta några turer i strömmen men bor i Uppsala nu så det blir lite svårt!-)

Åke Z sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
stockholm fishing sa...

click on this link to find fishing reports in stockholm.