söndag 28 mars 2010

Torrflugfiskepremiär i Norrbyströmmen

Slutet av mars och en vår som alldeles för långsamt nalkas, hela skärgården är packad med is och det kliar av längtan att få nyttja flugspöet. Webbkameran i Norrbyströmmen har fått många träffar av mig och Niklas den senaste veckan. Blidväder med plusgrader regn och vind motar väl bort den svåraste av isar?
En dag händer det, vi bokar med kort varsel och till vår glädje är vi ensamma den dag vi valt. Läser på dagboken om tidigare besök som pimplat då isen omöjliggjort flugfiske i det strömmande vatten som lockar flugfiskaren.

Bilfärden från Stockholm klockan halvsex på morgonen gör att vi är i stort sett ensamma på E4:an, i bilen pratar vi flugmönster och vad som borde fungera så här dags på året. Vi minns tillbaka till vår marstur förra våren med sagolikt fiske på stor fisk som bara tog microflugor. Spänningen är som alltid innan en fisketur förväntansfull, det är därför jag utsätter mig för det här med tidiga morgnar med komatrötthet som följd.


Vad händer under iskanten i homepool, bäcksländor och fjädermygg i massor? Bara fisken vet.

Homepool ligger halvöppen men när vi vandrar upp på åsen för att spana på fisken som man så säkert kan göra här i Norrbyströmmen så ser vi till vår förvåning inte en endaste fiskpinne (!) Analysen är att fisken helt säkert står under iskanterna i fullgott skydd och äter av det som kommer drivande i strömmen. Den golfbaneliknande omgivningen ligger rofyllt i vitt, snön är det sista som checkar ut denna kalla och sega vår. Vi inleder vårt fiske i just Homepool men känner ingenting, när vi vandrar nedåt bland poolerna så stannar Niklas i nummer Fem och där drar han öring på öring. På tafsen sitter en nattsländepuppa i illgrönt som tydligen faller de jagande öringarna i smaken. Jag biter ihop och vandrar uppåt igen, tillbaka i Homepool så faller en öring på halvtannat kilo för min nattsländepuppa i mörkbrunt, efter en kort fajt så simmar den köldstela fisken tillbaka. Strax därefter metar jag upp en öring på ca kilot precis utanför iskanten – som kikpimpel med långspö.

Öringen är på jakt efter höstens lek, den var oerhört aktiv just denna dag.


Niklas illgröna nattsländepuppa sitter stadigt förankrad, notera iskanten som låg längs hela Pool 5.

Vi fikar kort och värmer oss, Niklas berättar att hans öringar (han är uppe i sex stycken nu) alla har tagit precis intill iskanterna i pool fem och sex. Regnbågarna verkar vara helt bortflugna och den enda pool vi ser fisk i är trean där ett helt gäng regnbågar på upp till uppskattningsvis tre kilo står tätt, tätt i ett stim men är helt inaktiva. Sightfiske lockar mig och efter rasten prövar jag ånyo med ett fåtal kast lyckan på denna sammanhängande massa av regnbågar. Ingenting händer förrän jag knyter en Griffins Black Gnat i strl 20 (!), en pytteliten torrfluga som trots +4 grader får vila på ytan ovanför regnbågsstimmet. Plötsligt stänker det till och en båge på ca två kilo tar resolut flugan. Kampen blir lång och varsam, en krok i storlek tjugo kräver varsamt handlag för att inte slitas ur käften. Att landa en stor fisk på så liten fluga och 0,14 tafs skänker mig enorm tillfredsställelse. Strax därefter tar jag ytterligare en båge på kilot på samma fluga.


Griffins blank gnat, en stor liten succé. Ofta i min tafsände när inget annat fungerar.




Lunchdags, intensivt fiske från åtta på morgonen kräver sina pauser. Niklas har tagit ytterligare två öringar och är uppe i åtta totalt. Efter lunchen kommer finvädret och vi måste ta av oss mössor och fleecetröjor, trots temperaturhöjningen och strålande sol så händer inget mer efter lunch. Vädret är fantastiskt när solen tittar fram så här på vårkanten. Vi är ändå nöjda när vi bryter upp nånstans mellan tre och fyra. Tio öringar och två regnbågar, på torrt och på smått, är en bra premiär. Nu är väl ändå våren här!

14 kommentarer:

Niklas sa...

Tack för senast. När jag tänker tillbaka på det så hade vi en riktigt trevlig dag ändå. Du får binda några illgröna puppor så ska vi se att du får lite mer fisk. Skönt att få kasta av sig, men nu får isen gå i hemma vattena. Var förbi vattenet vi snacka om idag, såg fint ut. =)Lite väl synligt kanske...

Jonas sa...

jomen det var premiärnerver Niklas, när solen tittade fram vart det världsklass förutom den huggsexa som jag alldeles för lätt räknade in med finvädret.

Var förbi där med (på väg hem från träningspasset mitt på dan), i sjön nedanför du vet så såg jag dessutom två killar som landade en HÖ på ca 3 kg på ismete. Räka var melodin.

Nynäs sa...

loggar in en måndag och läser om torrflugefiske... ja vad jag längtar tills isen går!

Stefan sa...

har inte hänt nåt på länge, skön läsning igen. tänk att ta på torrt i mars coolt

Niklas sa...

All eloger åt jonas som våga köra torrt. Själv fega man ut trotts att två styckena var uppe och inspektera nappindikatorn. Blev illgrön nattsländepuppa för min del istället...

hagström sa...

regnbågskungen plocka flest igen (eller jonas?)

Niklas sa...

8-4 till mig talar sitt tydliga språk, jag som trodde jonas var en riktig mink =)Men börjar bli dags att tänka om. I alla fall om han inte visar vad han går för snart.

Jonas har du någonsin fått mer fisk än mig?

Nä, det tror jag inte. Inte ens på havsöringsfiskena....

Jonas sa...

ojojoj tarvar replik:
Niklas jag har fått fler fiskar än du många gånger, visst har du säkert fått fler fiskar oftast...

Köper det.

Sen utlyste du en tävling... ingen båge på streamer... Check för mig under 2009...så?

... då la du till inget fiske med sjunklina... Check för mig under 2009... så?

- Vi kan tävla men i VAD? Torrfluga i storlek 20 äger ut nattsländepuppa i strl 10/12, fakta.

:-)
För mig är du ändå alltid Regnbågskungen, men du, lek inte med döden...

Kollegan (anonym gvs) sa...

tjoo klassisk battle här eller, snacket går i fikarummet från Jonas sida. Häpp!

Niklas sa...

Jonas börjar minnet svika? Jag hjälper dig gärna att komma ihåg lite.

2009-04-13, 9 st Regnbåge 0,5-1,4, Fluga, C&R 7 st, Jonas, Orange Zonker, Orange Dog Nobbler. Ja flytring var \"the shit\" idag helt klart. Mina vadare är hela :-)

Talar du inte saning om detta hur kan man tro på allt annat du säger ;)Undrar fortfarande när du fått mer fisk än mig? Dessutom får du sluta binda så överdressade flugor på små krokar....

Jonas sa...

kommentar: Ja en gång förra året, inga problem det kan spåras till den här bloggen och fångstrapporter på klubbens hemsida. Det är mest den andäktiga meningen om du sa som jag citerade, som att det skulle vara något helt otroligt att inte ha med sig streamers i regnbågsvatten... :-) När du med rysningar i rösten sedan föreslog att ta bort sjunklinan från repertoaren, ja då rös du verkligen av obehag. Under nästan tio års tid ägde jag ingen sjunklina för puppmetet.

Lärlingen och Mästaren, Mästaren och Lärlingen.... vem är vem egentligen? svar olika beroende på situation. Kliver jag upp ur ringen med facit 10 fångade bågar så ligger du kvar länge till bara för att slå siffran tio... jag gillar din tävlingsinstinkt men jag har den inte på det sättet. Jag kan rabbla upp gång på gång när jag tagit mer fisk men det har du förträngt.

Racka inte ned på andras flugbindning, det är lågt, vem gav dig små flugor STOR FISK i Norrby...?

Fiske på torsdag?

Niklas sa...

Att du inte har tävlingsinstinkten var nå nytt, att se din sammanbitna min och tystnaden i bilen påväg hemåt efter någon fått mer fisk än dig börjar bli en vanlig syn. Kalla det vad du vill. Men du hanterar det rätt, biter ihop och lägger i en växel till. Skillnad mot visa andra som ger upp, jag nämner inga namn...

Hörs imorgon om torsdag.

Tompa sa...

här vare hett värre alltsså. Skön runda verkar det ha vart iaf, bägge verkar vara lika på om det nu är nån tröst

Anonym sa...

Högintressant läsning i bästa "Rumble in the Jungle" anda...(The Rumble in the Jungle är förmodligen världshistoriens mest berömda boxningsmatch. Den utspelade sig i Kinshasa i Zaire den 30 oktober 1974):)

Förslag till er:
Havsöring på en popperfluga i år.
Den får min röst!/Roine