måndag 1 september 2008

Laxnätter i Strömmen, rapport 1

Söndagkväll, på kajen utanför Operan är det armbågslucka när jag anländer vid sjutiden. Eftersom det är första gången på fyra år som jag spinnflugefiskar så vill jag anlända i dagsljus för att fiska in mig på den, för mig, välkända sträckan. Idel kända ansikten möter mig och det blir många handslag och snack om fiskar och fiskare. Vi fiskar på enligt strömfiskets alla gentlemannaregler med turordning och pauser för att fisken ska få vila. Det känns i kroppen nästan direkt av det tunga nötandet med tolvfotsspön med 110-grams sänken. Vi är alla vid gott humör och framåt skymning vid halvnio börjar det hända saker...

Stockholms ström erbjuder ett prima laxfiske just nu, fullt öppen lucka i Norrström ger ett grandiost laxfiske både i Gettot och vid Operan. Långt över hundra lax och öring har landats sen luckorna öppnades - och mest lax. Storleken på fisken varierar och den största jag känner till är på 12,7. Mesta fisket görs med tubluga och 100+ grams sänken. Drivgarnsförbudet gör verkligen nytta för sportfisket (och för tumlare och sjöfågel). De senaste åren har man satt in mellan 40- 55 000 laxsmolt per år, det ser ut som att vi får fina laxsomrar framöver.

Det är synd att så få ämnar rapportera fisken bara. För att motivera ytterligare isättningar av lax- och havsöringssmolt behövs återrapporter som visar att det är värt de investerade pengarna. Under kvällen kommer det upp ett tiotal laxar med topp 8.8 kg utanför Operan och minst lika många mellan Norrbron och Riksbron. Dessutom flera havsöringar där den största väger 5.1 kg. Fina fiskar och jag fick en chans.

Strax efter halvtio på kvällen. En lax kniper min enkelkrokrade Glödhäck i storlek sex precis när flugan är i djuphålan. Det kraftiga spöet bockar djupt en, två,, fem gånger och mothugget uteblir när den första rusningen tar vid. Jag drillar den till tjut och rop i nästan tjugo minuter, strax innan håvning kliver den av. Tystnad, femton likasinnade lider med mig och jag får ett par klappar på axeln. Den var stor, 10+ säger de som stod nära... I mig gör det ont, det var en stålblank lax som jag sånär bärgade redan på första kvällen.
Detta är bara första rapporten i veckan blir det dags igen.
Laxfrossan gör mig sömnlös. Jag tänker lax, sover lax och livet är en plåga...

1 kommentar:

Anonym sa...

ja den var fin, synd