onsdag 1 februari 2012

Spännande kikpimpel i Norrbyströmmen

Enskede 06:30: -14 grader. 23 mil senare. Motala 09:00: -4 grader. En sol vågar sig fram bland molnen som ska släppa ifrån sig en snöfront senare under dagen. Det värmer, eller det känns som att solen faktiskt värmer. Bilen är full med fiskegrejor men främst pimpelutrustning. Isarna ligger på Norrbyströmmens pooler och jag ska sightfiska med mormyska på den tunna isen. Dubbla ombyten och extra borrskär - jag är beredd att klara mig om jag går igenom eller om borren slår i strömmarnas grunda botten.

Mormyskan agnad med maggot, två decimeter från min nästipp
Första timmen händer... ingenting. Jag provar isarna med den medtagna isbillen, isarna varierar mellan 2-10 cm men går alldeles utmärkt att röra sig på.
Klockan 10 precis som att en väckarklocka har slagit till så börjar plötsligt stim av regnbåge att patrullera framför mina ögon, ja någon decimeter ifrån min nästipp visar sig de breda prickiga ryggarna. De nonchalerar, puffar till eller attackerar stenhårt den lilla röda mormyskan som med sina minimala men förföriska knyckar fångar deras uppmärksamhet.

Chocken, efter att ha stirrat ned i ett dött hål en tid, när en ny regnbåge visar sig på någon decimeters avstånd är stor. Det är svårt att inte vara på helspänn, en del fiskar som jag ser i sjuans pool är stora, kanske uppåt 4.5 kg... men de tar inte.

En regnbåge på 2,2 får syna dagsljuset en kort stund
Mellan tio och två tar jag 12 regnbågar på iskfisket och två på fluga (ESL). Samtliga isfiskade regnbågar ser jag när de hugger, deras prickiga teckning mot den ljusa botten. Det är en helt fantastisk upplevelse som slår det mesta i fiskeväg.

3,3 kg, personbästa på is för min del, tagen i Homepool. En enormt tjock hona som ska sprida sin rom när våren närmar sig. Hon simmar tillbaka efter fotografering och vägning.
Under de fyra timmarna som aktiviteten är hög under isen så tar jag tolv regnbågar men topp på 3.3 kg, 2.2 kg, 2.1 kg osv samt två på flugfiske i de isfria inloppen till poolerna 3 och 4. När klockan slår två försvinner solen och snön börjar falla, det förannonserade snöfallet tågar in och jag packar ihop.

Bekväm ställning i pool 6, tar inte direkt ut mig fysiskt denna fiskedag.

Första fisken upp är en hane som tar på blinkpirken, efter det är det mormyska som gäller

Mormyskan heter Mintuu, ägnar Jemtlands Fiskeverkstad en tanke. Vilket vapen.
Jemtlands Fiskeverkstad stöder Älvräddarna (Plusgiro 73 65 73-7), det är bra.

7 kommentarer:

Niklas sa...

Där kom rapporten, Jag har väntat =) Grattis till en bra dag och 9 poäng till dig. Minus två poäng till mig. Nu leder du över mig din jäkel ;)

Jonas sa...

Ja det var grymt! kan absolut tänka mig en vända till. Knäckte spöt (feeder toppen) på den största bågen (3,3), klingan måste ha fått sig en smäll. Beställde nya toppar på metebutiken.se På´t igen bah!

hagström sa...

spännande fiske! det där måste man prova helt klart

Nynäs sa...

säger som förut, tur att man har aviosering på när nya inlägg kommer :-) Som alltid skön läsning Jonas, hade gärna varit där!

Sussi sa...

Tackar för tipset från Norrbyströmmen.. Åker dit inom kort med både pimpel och flugfiske utrustning så det är bara att hoppas på att hitta fisken!!

Anonym sa...

Skön fisketur Jonas, gillar bilden där du ligger raklång på möjliga 2 cm is, helt absorberad! Skicka bilden till någon zenbuddhist och han kommer att nicka igenkännande./Roine

I år blir det därför simpelt fiske, inga fingrejer och löjligheter, basic! Skall bara köpa en ny lina. Hur många gram väger din Rio gold klass 6?/Roine

Jonas sa...

Roine du skulle va varit med...
men en Zenbuddist köper väl ingenting va, man bara förvärvar det som finns i naturen :-)
Min Rio Gold väger 14,8 grams... vilken lina!