onsdag 1 februari 2012

Flugfiskeblaskornas kamp

Idag är det enkelt att vara intresserad av flugfiskets ädla konst. Böcker produceras och tidningar dyker upp på marknaden, nya varianter på en redan mättad marknad. Jag tummar på tre av marknadens fyra svenska tidningar. Min favorit Allt om Flugfiske fick konkurrens i Flugfiske Feber och nu dyker ytterligare en tidning upp. Duktiga profiler och chefredaktörer slåss om marknaden. Den välrenommerade Flugfiske i Norden är dock inget som passar min typ. Lite för old-school och blandningen av nordiska artiklar har jag alltid haft svårt för. Jag är en av dem som gillar utvecklingen av material och teknik, jag saknar inte tweed och splitcane. Artiklar om detta är inget jag kastar mig över.

Sedan kom Johan Klingbergs blaska, köpte den direkt och var så snabb att jag fick en ask med hans favoritflugor. De är mycket fina och beskrivningarna hur varje fluga ska fiskas är nästan fullödad. Tidningen heter Fly & Tie och har valt att publicera samtliga artiklar på engelska/all articles in english förutom på svenska. Detta för att nå en bredare bas än den direkt svenska. Det är tyvärr rätt irriterade/quite annoying att texten till varje artikel tar dubbelt så stor plats som annars och en tidning 98 sidor är då egentligen 49 sidor inklusive annonssidor/reklam. Dock är bindbeskrivningarna fina, måste sägas.
Fly & Tie: nytt flugfiskemagasin/new flyfishing magazine. I bakgrunden flugfiske_feber #6 - bäst hittills enligt min mening.
Fiske är lika mycket, om inte mer, längtan som praktiskt utövande. Aldrig funderar jag så mycket på utrustningen och vad som kan förbättras som i de tider när passen vid vattnet blir för få. Där kommer tidningarna in, de dimper ned i brevlådan och förgyller en kväll eller två. Plötsligt är jag helt uppdaterad på det senaste i materialväg när jag tar del av Marknadsnytt. Nu tre tidningar istället för en, förstår kampen förlagen mellan men som konsument är det en trevlig tid att leva i.

3 kommentarer:

Niklas sa...

Skoj med massa svenska flugtidningar. Men måste medge att jag är besviken på fly & tie, dels irriterande med de engelska svenska uppdelningen. Sen tyckte jag reportagen var lite trista och få.

Jonas sa...

Jo sen en annan sak... trycksaker... AOF kommer i Ipad upplaga men snart har vi väl ändå bara tidningar som t ex http://www.magazinefisheco.se/
som för övrigt tar det digitala riktigt långt. Framtiden är det vi ser även om jag, och många med mig, gärna håller ett fysiskt tummat exemplar i handen.

Niklas sa...

Precis, de digitala tidningarna kan inte ersätta de fysiska exemplaren. De är något speciellt att bläddra i ett riktigt ex. Sitta framför en dataskärm gör man ändå tillräckligt. Vi kanske är lite old school, men jag hoppas att det aldrig går så långt att man inte får bläddra i ett riktigt ex.