onsdag 1 februari 2012

ESL - en inspiration som levererar i vinterkylan

ESL - Egg sucking leech, nu fick han till det Marcus De Zayo Hallquist. Scoopet "Vi går till botten med lila" får stor gilla-markering av undertecknad. Brasfiske handlar om att få inspiration och det var just vad som inträffade. Senaste numret av flugfiskeblaskan flugfiske-feber (#6 2011) är en riktigt bra tidning! Här var det väl investerade 79 spänn.

ESL - Egg sucking leech, finfin för steelhead och svenska vinterbågar ska det visa sig...
Flugan bands och planer smiddes för att inleda flugfiskeåret i Norrbyströmmen, 1 februari och javisst isfria inlopp till två av strömmens pooler utlovades. Flugspöt åker med liksom pimpelgrejorna.

Isiga strömmar en solig vinterdag, låtsas inte om isen i ringarna och att fluglinan känns som ett avbränt tomtebloss.
Jag pimpelfiskar i poolerna men när solen nästan värmer denna vackra vinterdagen så åker flugspöet fram, jag fiskar flugan sakta genom inloppet till pool 4 och hugget låter inte vänta på sig. Tungt börjar det gunga när en regnbåge nyper "igeln" i en intagningspaus. Det sprätter is ur ringarna när fisken rusar några meter och jag njuter av en fantastisk vinterdag.

Jag fiskar igenom poolens inlopp ordentligt och när jag inte känner mer så går jag upp till det isfria inloppet till pool 3 och tar en regnbåge till på precis samma sätt. ESL levererar i vinterkylan.

Isiga kanter i strömmen, regnbågen är förvånad över sitt misslyckade drag.

2 kommentarer:

Niklas sa...

Lila är hett ska göra en lila svart baitfish med röda ögon att konkurrera med din ESL. Bra start på flugåret.

Jonas sa...

Lila baitfish! Mmmm
Ja flugbåge 1 februari var najs kan jag säga, grym kombo med pimpeln