söndag 4 mars 2012

Rödingfrossa & Sportlov

Självaste skottdagen 2012 levererar, lika dött i hålen hela eftermiddagen. Ett hugg och en stor fisk; röding 1090 gram. Skymningen har kommit längre än vad bilden visar, jag bär pannlampa.
Vecka 9 är klassisk skidåkarvecka där hela familjen umgås i backarna. Det är också tid för isfiske på metertjocka isar på fjällsjöarna, jag vek några timmar här och där och styrde kosan mot Västsätern i Hede och sjön Fillingen...
"Leta efter´n gamla hålen mitt ut på´n vetja, där liggern grundtoppen" sa kusinen...
Söndagens enda fisk, minus tolv grader och alla fiskade på grundflaken. Jag tog det gamla hålet ovanför grynnan som tipsen sa. Tjong! på fyra meter, röding 1185 gram.

Vacker solnedgång, det visar sig att sen eftermiddag är bäst - de morgonpass jag plöjer ger några mindre rödingar upp till sju hekto. Ett race med 11 rödingar i samma hål (!)

Kusinen ordnar direktimport från Jemtlands Fiskeverkstad, finfina grejor de gör...

3 kommentarer:

Karki sa...

Kul och se att du håller ställningarna däruppe!

Jonas sa...

Jepp Karki! långt mellan passen när isen ligger men våren är på gång!
Provade i Västvalla med men helt dött... lokalarna säger att den bottenfrusit men det säger de å andra sidan varje år :-)

Niklas sa...

Skoj med röding, Vi får ta ett rödingpass med ringarna till våren =)