lördag 10 september 2011

Intensiv fiskelycka

En fredag i mars håller jag tunnelbanemediet Metro i min hand och upptäcker att fredagsbilagan med fokus på helgens nöjen kallas för WKD. En annan dag passerar jag Skärholmen köpcentrum vars logga stolt och sedan många år deklamerar SKHLM.

Förkortningarnas tid, i en IT intensiv finansbransch som jag befinner mig i så är det ingen hejd på förkortningarna men även ute i verkligheten poppar de upp som svampar ur jorden. Förenkla och snygga till, ge en bra smak – design är allt i dagens media intensiva samhälle. Det ska upplevas som behagligt, enkelt och lustfyllt för då tar vi oss tid.
"doften av sumpig vårvik och torr vass..."
I min kalender bokar jag in egen tid, LDG, som naturligtvis står för ledig. Avbokade dagar med tid helt för mig själv och min hobby inger förhoppning och föregås av idogt tankearbete. Vart ska jag ta vägen? Regnbågssjön eller ett pass längs kustbandet? Kanske något oväntat som gädda på fluga i den lilla sjön i Nacka? Hur tankarna än vänder och vrider så är jag oftast tillbaka längs kustbandet trots att havsöringsfisket är en för stor utmaning, havsöringsfisket är inte som förr. Jag får naturupplevelsen på köpet, suger in den de blanka dagarna fast jag aldrig skulle skriva under på att det är därför jag alls ägnar mig åt sportfiske. För mig är själva fångandet av fisk allt, akten att överlista, jägaren och villebrådet, jag är oerhört målstyrd.

För mig är fiske mer än en hobby, nära på religion. Fisket tar tid, måste få ta tid, men att i vardagen rulla runt en trebarnsfamilj och hålla sin fru nöjd gör att jag tvunget letar efter intensiv fiskelycka, ”kvalitetstid” brukar man skoja om. Precis som i förkortningarnas tecken och fast jag vet att det inte går, det finns inga genvägar. Korta pass med fångstgaranti och helst med personbästa ovanpå det - det är väl ändå drömmen?

Vad är den värd, en LDG timme? Går den ens att värdesätta alls? Tveksamt, de dagar jag lyckas hålla undan och mobilen är så där lydigt tyst att ingen manar till blixtinkallade möten är jag mig själv på riktigt. Då lever jag upp, fylld av förväntningar och förberedelserna är som en fisketur i sig. En mental uppladdning och styrkepåfyllning som gör mig gott. Livet är de dagar som går och jag är en av få som tar vara på timmar som stressade i vardagen inte ens lägger märke till.

En kalender utan LDG bokningar är som ett liv utan mål, förstå mig rätt jag uppskattar mitt yrkesval och min arbetsplats oerhört. Jag kan inte minnas att jag någonsin gått till jobbet med tungt huvud eller ångest för att jag inte vill. Jag stortrivs men… det är bara ett jobb. Med LDG bokningar i kalendern finns hålrum, tid för mig själv, som ger mig mental laddning och något annat att se fram emot. Spänning som inte går att sätta ord på. I kalendern står det bara LDG ingenting är bestämt om destination eller fiske men det är ett hålrum att se fram emot. Om jag själv måste stryka en tid så går det för det mesta bra men när jag på grund av yttre faktorer tvingas stryka en LDG så blir jag oerhört besviken.
Fika vid vattnet, en stund att andas in
En onsdag morgon befinner jag mig där, ute vid vattenmassorna vid Kalvfjärden. Det står naturligtvis LDG ett par timmar i min kalender och jag avnjuter det obligatoriska kaffet efter ett tiotal första kast. Något stressad är jag ändå, sneglar på klockan, det är svårt att befinna sig i nuet, en timme är avverkad och är detta ett bompass så kan jag lika gärna åka hem och fortsätta arbeta… Jag skärper mig, försöker vara här i nuet och njuta. Kaffet smakar oerhört gott ute i vildmarken, doften av sumpig vårvik och torr vass förnimmer många härliga fiskeminnen. Känslan är intensiv.

På första kastet efter rasten så suger det till i linänden, alla fritt svävande tankar stannar med ens. Havsöring! i den första typiska välvningen i ytan ser jag att det är en blankfisk på närmare två kg. Just där och då är det intensivt, jag finns ingen annanstans – tid och rum försvinner. Det är bara den förvildade havsöringen och jag. Vår kamp. Jag är de tunga knyckarna i spöet och rysningarna är mina när de tunga rusningarna tar vid, Min tanke hoppar framåt i tiden och jag registrerar i bakhuvudet att kameran är med – att jag nog ska lyckas föreviga denna vackra fisk och sedan låta den simma åter. Då släpper den, spöet som var min förlängda arm av kamp vilar livlöst i min hand, toppöglan slår i vattnet. Jag blir alldeles tom inuti, känner ingenting men tankarna rusar. Är det här allt? Var det här min chans?

När jag hämtat mig och fortsätter att fiska mår jag ändå bra, jag har lyckats överlista en av de blanka – jag gjorde rätt.

Synonymer till intensiv är t ex kraftig, ihållande, våldsam, häftig, ettrig, frenetisk; förtätad, laddad, kompakt, passionerad. Jag skriver under på allt! Men jag inser att intensiv fiskelycka är att närvara mentalt oavsett fångstresultat.

Jonas Gavelin
Citera mig gärna men ange källa.

Inga kommentarer: