torsdag 22 september 2011

Hökensås bågar

Regnbågskungen instruerar: Det är mete med maggot som gäller, lätta grejor och pennflöten. Punkt. Vi är vid sjön som vi har för oss själva en dag och jag lyssnar först inte på honom utan plockar fram UL-utrustningen och nöter med både skeddrag, spinnare och dupp med fluga. Det går inte alls, lite klassisk bench-marking visar att jag ligger efter - detta var inte vad marknaden ville ha... Paus i bankmannen i mig. OK riggar om mitt åttafots UL-spö med lätt rakt wagglerflöte från iTackle och enkelkrok i storlek för maggot. En 0.21 mm floucarbontafs skarvas till lekandet och glidflötet ställs in på 1,5 meter. Det här kan jag, nästan samma utrustning som för havsöringsmete. Ut med grejorna och  det hugger nästan direkt!
Indianer smyger längs strandkanten med ögat för en enda sak...
Det är ett spännande fiske - jag smyger längs gräskanterna med min rigg och regnbågen attackerar antingen våldsamt eller som på vintern alldeles försiktigt provsmakande. De flesta fiskar tar på någon meters avstånd och den största regnbågen på 1,6 kg bjuder upp till en riktig kamp på mitt lätta spö.

"Flugfiskaren" in action, 1.6 kg i handen
Solen gassar en dag i september där tallskogen runt sjöarna i Hökensås inbjuder till riktig naturkänsla. Det är ett mäktigt skogslandskap. I detta lugn är metet faktiskt det enda rätta, ja det kan väl jämföras med ett avslappnat torrflugefiske där flugan närsomhelst kan dras ned i det mörka tjärnvattnet. Man kan fiska inaktivt men ändå med ett vakande öga. Fyra regnbågar upp och ett tiotal påslag sammanfattar ett bra pass.

Höst och 1.3 kg regnbåge, fattas bara kantareller eller bär eller annat höstligt som finns i skogarna här omkring...
Sedan kommer regnet, det blir en blöt dag med besök fantastiska skogstjärnar. Småtjärnar med nummer på. Det vakar en del och återigen går fisken att finna precis intill kanterna. Vi smyger och korthållsfiskar, en del bågar passerar precis framför fötterna på mig. Patrik lurar tre men jag känner inget. Kanske är det regnet, kanske är det regnbågsfisket - jag ids inte ladda fullt ut. Plötsligt är jag en flugfiskare som njuter av att kasta, att knyta nya tafsar och prova små flugor ur askarna. Jag är nöjd, mätt, och att befinna sig bland tjärnar instoppade på denna tallhed är en skön känsla. Regnet till trots är det en fin dag, kaffet värmer.
Ett ihållande septemberregn strilar över oss i Tjärn 59, flugspöet får vila mer än vanligt.

3 kommentarer:

annan kollega sa...

han kan meta med fina grejor det även om fluga säkert är kul!

Niklas sa...

Men visst var metet roligt. Det trodde du inte =) Nu får vi skaffa oss en varsin centre pin rulle sen blir det mete för hela slanten ;)

Jonas sa...

Mete är kul! men vad det där centre pin rulle är vet jag inte :-)

Lasse? Fluga ska du prova har jag ju sagt - slår allt annat!