torsdag 22 september 2011

Med tjecknymf i Baltak

Vi åkte söderöver, en bil full med fiskegrejor och fiskedårar. Det är bara fiskesnack i 120 knyck på E4:an. Den ena historien bättre än den andra och den ena teorin avlöser den andra, stämningen var mycket god i arla morgonstund - det var ialla fall ingen som knöt sina tafsar på motorvägen som det var på vägen till Strömhult.
Öring i Baltak
Det har regnat en del i Västra Götaland och det är höga flöden, när vi anländer till Tidan och Baltaks översta sträcka ser vi män med rak rygg som sträcker sina flugspön så högt i skyn som de kan. Alla ser ut att ha sett en tjecknymf film på DVD och står nu oefterhärmligt på rad i strömmen och gör likadant, alla med femton meters lucka. Att det var så mycket folk i Baltak trodde jag inte var möjligt. Tidan är en fin ström med många härliga platser att blöta sin fluga på, under andra omständigheter med normal vattenföring och insekter i luften är det helt säkert ett fantastiskt fiskevatten.

Mitt besök präglas mer av en Stockholms Ström känsla, tyvärr, vart jag än kommer så har någon annan redan blött sina flugor där eller så är platsen upptagen och jag får gå vidare. Över fyrtio samtidiga fiskare håller inte Baltak för.

En av Baltaks många fina pooler
Även jag faller in i tjecknymfandet eftersom den höga vattennivån inte möjliggör annat. Flugasken är genomgången. Jag låter min tjecknymf med orange midja vandra djupt längs stora stenar ute i strömmen, sakta precis i bottenströmmens takt, metoden är effektiv och jag lurar upp tre av Tidans öringar och en regnbåge. 
Regnbågarna är starka och kampvilliga och i fin kondition, denna fick vila i håven en stund för att sedan simma tillbaka i de mörka strömmarna


En fin dag allt som allt, det är kul att fiska i strömmande vatten och mängden folk gör att jag kopplar av på ett helt annat sätt än jag brukar. En fångstkasse med fyra fiskar, som alla får gå tillbaka, är ett fint dagsverke.
Poolvila med skön utsikt

2 kommentarer:

Niklas sa...

Visst är tidan fin men alldeles för mycket folk enligt mitt tycke. Skulle vara trevligt om de kunde kvotera sträckan men det lär nog aldrig hända. Synd då själva ån tycker jag är betydligt mer tilltalande än andra strömmande regnbågsvatten.

Jonas sa...

Niklas vi drar dit en måndag eller tisdag då...
Ån är mycket vacker!