måndag 13 april 2009

Flugfiskepremiär i Nedre Rudan















Annandag Påsk var det min tur att begå premiär med fluga i en isfri Nedre Rudan. På avstånd i Härjedalens vårsnö så plingade sms från Niklas med jämna mellanrum. Ett par grader i vattnet men all is borta. Första turen tio bågar andra turen nitton (!) bågar osv det kliade i fisketarmen på Påskdagens kväll...

På måndagsförmiddagen plockade jag upp Niklas med flytring och vi begav oss till badstranden i den norra delen av sjön. En mild vårdag med ett par plusgrader i luften, det kändes rätt att jaga båge denna dag. Solglasögon och utan huvudbonad - sommaren är på väg. Fisket de timmar som vi befinner oss i Rudan är bra. Redan från start tar jag tre bågar i norra viken på en en orange liten dog nobbler, och det är likadant hela dagen. Niklas vadare läcker men det bekommer honom inte. Under fyra timmars fiske tar jag nio bågar men Niklas ligger kvar en stund till och envisas med att ta tio för att vara värst. Orange Dog Nobbler eller Orange Kaninski är det som levererar. Kul att se så många flugfiskare runt sjön och det drillades lite överallt mest hela dagen, de flesta var nog mycket nöjda med fisket.

8 kommentarer:

Stekaren sa...

Snacka bågar alltså men du de är mindre än de du brukar skryta med alltså. Sjön är värd en vist när sätter ni fisk nästa gång?

Jonas sa...

Stekaren :-) vem gömmer sig bakom det aliaset?
Jo mer fisk kommer denna vecka, dra på en orange fuskfluga a la Kaninski och du får fisk. Svårt att misslyckas nu...

Blivit nån fluggädda över åtta pannor än?

Lill Niklas sa...

Var tvungen att gå ner och ta ytterliggare fem från land till kvällen samma dag. Eller tvungen och tvungen, Lasse lax leta sig ner så jag gjorde han sällskap. Men var tvungen att återfå värmen i kroppen först så det tog ett tag innan man leta sig ner. Nu har jag nya vadare iallafall. Dock har jag tapppat suget på regnbåge ganska rejält. Norrby till helgen känns inte lika lockande längre. Däremot storgäddor på fredag från ring =)

Friterad sa...

ingen över åtta än men vi var söderöver i helgen och drog ett gäng pikes mellan 4-7 kg satt fint i på fluga och man är ju inte kaxig i ringen ändå. Magiska åttakilosgränsen kommer i helgen - ring Pelle och häng med vetja!

Jonas sa...

Niklas du är i Norrby och jag guppar förmodligen i ring runt Mörkö... vem har roligast :-)

Ja fredag är på ska bara möblera om i kalendern lite...

Nicke sa...

Ja Jonas vem hade roligast? Non stop action för mig och trevligt sällskap. Vad gjorde du i helgen? Har inte hört något om mörkös gigantgäddor från din sida....

Jonas sa...

Jo Niklas du vann väl med typ 14-0, det vart inget gäddfiske runt Mörkö eller hö-fiske för den delen heller. Planerad barnvakt sjuk = inget fiske.... blä

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack