onsdag 22 april 2009

Aprilfiske i Nedre Rudan














Det är en märkligt kall vår där dagar med varmt sommarväder blandas med isande kyla som vilken marsdag som helst, aprilväder. Sedan isen bröt upp i Nedre Rudan strax innan påsk så har fisket i sjön varit oförskämt bra som det kan vara i början. På fyra turer har jag landat nitton fiskar, 16 regnbågar och tre rödingar med topp på 1,6 kg. Självförtroendet pumpas till toppnivåer när en tur på en knapp timme kan ge två fina fiskar.

Under kallvattensperioden efter islossningen så fungerar i allmänhet attraktionsflugorna mer effektivt än rena imitationer. Måste dock säga att det roligaste fisket var i söndags morse i stark motvind med myggpuppa i linändan. Hittills är det norra änden av sjön som har varit bäst, kanske för att isen legat kvar länge i den södra ändan. Min favoritplats är annars i just den södra ändan såväl sommar som vinter så håller den fin fisk.


Vanligtvis brukar jag varva havsöringsturerna med regnbågspass för att bättra på självförtroendet men i år har det inte några pass i skärgården att tala om på grund av barnpassning och svårigheter att komma ifrån. Då är det tur att Nedre Rudan finns där mellan passen av prylvård och flugbindning.
Askarna är fulla med havsöringsflugor inför nästa år, eller ja kanske kommer de till användning i Stensån i sommar för att inte tala om majkvällarna inne i Strömmen.

Skitfiske!

5 kommentarer:

Niklas sa...

Håller du på och skämmer bort fiskarna med jungeltupp på zonkersna. Inte konstigt att de inte längre vill ha mina vanliga zonkrar. Var nere idag och trots massa vak behagade endast en fisk att hugga på två timmars fiske.

Jonas sa...

Djungeltupp är bara ett av knepen hehe
Brorsan vi pratar att jag känner såna från Strömmen som marinerar sina flugor i bläckfiskspad yao

Niklas sa...

Vänta bara tills jag tar fram mina karpdipper, Vad sägs om en myggpuppa med smaksatt med pineapple och lite inslag av maple-8. Då jävlar....

Nynäs sa...

Skön blogg det här, måste in här och pilla med.
Alltså Dansken, kommer du ihåg honom?, en gång i Ghettot visade han mig sina tuber som låg i marinad av bläckfiskspad+strömmingsbitar och du den var inte färsk. Fy fan vad det stank. men vad med hö snubben tog...

Roine sa...

Rudan är full med fisk, måste bli 3:e gången gillt, för mig. Två bomturer.