måndag 13 september 2010

Drömrusningar i Strömhult

Början av september, en fantastisk sommar går mot sitt slut och jag sitter på en sten och njuter av den höga luften. Träden börjar anta höstens färger och en envis ensam mygga gör enstaka attacker. Lugnet har infunnut sig. Stenen jag sitter på ligger i strandkanten av dammen i Strömhult. Där ute på en kastlängds avstånd guppar min lilla markör av flytdeg som visar att en decimeter under vattenytan så hänger min myggpuppa. Jag handtvistar mikroskopiskt sakta hem nymfen, runt omkring markören bryts den blanka ytan ideligen av nymfande fisk. Grova Head and Tail vak i en damm full av grov regnbåge.


Plötsligt en liten rörelse i flytkulan, såg jag fel? avvaktar den långsamma hemtagningen och plötsligt försvinner flytkulan med ett plopp. Jag höjer spöt och kampen tar vid, krokad på nästan full kastlängd. Fisken rusar runt runt i dammen och ett tag är hela fluglinan och nästan hela backingen ute, sånt som aldrig egentligen händer mig men som sportfiskare gärna tar till för att beskriva hur bra en fisk fajtas. Vilka rusningar! Två gånger tömmer fisken min danielsson rulle i ilskna attacker, en stund senare vilar en vacker regnbåge i toppkondition intill strandkanten. Jag tar upp den och våger visar på 2.8 kg

Metoder för höstbåge...
Det är den årliga klubbresan som i år är fulltecknad med tio fiskesugna medlemmar ut SFK Lilla Fiskelyckan. Tre bilar på väg, två från Stockholm och en från Höör i Skåne, vi möter upp på tisdagens eftermiddag och språkar oss samman. Robert som driver anläggningen Strömhults sportfiske hälsar oss välkomna och drar de enkla och självklara reglerna. Det plockas i askar och knyts bland tafsar, denna inledande manöver med förväntan som nästan rinner över är bland det mest spännande jag vet. Klockan fyra vandrar vi nedåt i strömmarna och börjar fisket. Vi ser fisken, den står tydligt i de grunda strömmarna och äter smått. Inte många vak men jag förstår snart att det kryllar av myggpuppor i vattenlagren.

Fisken stod strax under ytan
Patrik fattar snabbast och inom ett litet tag så har han tagit tre regnbågar innan jag ens riktigt kommit igång. Jag tror dock på det jag gör och snart ger det utdelning även för mig.

Tyvärr har Robert haft problem med odlingen under den varma sommaren med följd att hela populationer dött ut. Strömhult vars målsättning är att tillhanda hålla regnbåge i medelvikt på dryga tre kg har idag fisk på ca två kg att föda strömsträckan med. Fisken är i grym kondition och bjuder upp till kamper som jag inte är van vid.

Kampen är över

Patrik kör fisk

Johnny levererar
Med från klubben är ett antal förstagångs besökare förutom undertecknad, Patrik och Johnny. Yngst är junioren Anton som ändå åstadkommer mer än de flesta. Grabben landar två fina regnbågar och en öring, imponerande. De flesta får fisk men det är svårt när man är i Strömhult första gången. Var ska man kasta? Tror jag på flugan i linänden när de andra tar på så smått?

Samling vid pumpen

Rätt metod i närbild
Under de två dagarna dominerar fisket med myggpuppa och flytdeg såväl i strömmar som i dammen, det har till stor del att göra med att jag och Patrik föredrar detta fiskesätt och bedriver det framgångsrikt. Jag lurar upp femton regnbågar med topp på 2.8 där många ligger på runt 2.5 kg. Patrik tar åtta regnbågar med topp på 2.6 kg

Vi tio besökare fångar under de två dygnen 46 regnbågar, 1 öring och en abborre. Två fantastiska dygn med minnen som jag kommer att återvända till i vintermörkret, månne vi få chansen att återkomma även nästa år.

5 kommentarer:

new näs sa...

Japp! där kom det alltså en fet rapport igen, tack för läsningen.

stefanovich sa...

femton fisk alltså... lönar sig att ligga i, uppe tjugoöverfyra varje morgon (?) då får man betalt

Fredrik sa...

man har legat här och väntat och fin läsning kom ju, synd att fisken inte var större ändå

johan sa...

Kul med så små flugor! man blir verkligen sugen på att prova sånt där mete. Blir det någon resa nästa år?

Jonas sa...

Johan blir resa nästa år, är du fortfarande medlem d¨å så får du sätta upp dig på listan för intresse :-
)