onsdag 15 september 2010

Den perfekta morgonen i Strömhult

Här följer mina fem morgonargument:

1 Sällskapet i stugan, det är bara de riktiga fiskenördarna som är uppe klockan tjugo över fyra. I det fokuserade sällskapet äter vi under tystnad medan vi lyssnar på de övrigas snusningar. Vi är ute vid vattnet absolut senast klockan 05:00, en timme senare är de andra uppe.


2 Tystnaden vid vattnet, lugnet och förväntan. Platsen är vald och det magiska klockslaget 05:00 väntas in. Allt är på plats; flugan är vald, tafsen är ny och fluglinans första metrar är framdragna – morgonen kan börja.

3 Platsen jag valt är ofiskad, fisken skyggar inte för att någon varit oförsiktig och man smyger försiktigt tätt inpå fisken. Det är jag som planerar varenda kast jag gör, det är jag som vet hur fisken eventuellt har flyttat på sig beroende på hur jag rört mig.
4 Hungern kommer åter till mig vid halvåttatiden, den första frukosten är förbrukad. Jag går upp till stugan igen där ingen trängsel råder. När jag har ätit färdigt min andra frukost och går ned till vattnet igen tar de andra paus och jag får hela strömmen för mig själv.

5 Dagen är bara några timmar gammal när jag har tagit mina första regnbågar. Jag njuter av det sköna i att hela dagen återstår!


”Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst. Nog finns det mål och mening i vår färd, men det är vägen dit som är mödan värd” Karin Boye.

3 kommentarer:

Strömhultarn sa...

Word!

da colleague sa...

jomen ibland är det så skönt att sova med, vad jobbig du är!

Jocke sa...

Jaja vet hur jag ska göra nästa år, då får du sällskap i mörkret!