söndag 18 april 2010

I Rudan med fjädermyggpuppa

En söndagsförmiddag med bom på havsöring... alldeles för hårda vindar i alldeles fel riktning för det ställe som jag blivit ditlockad till av Nynäs... Bom så det bara skriker om det, tänker inte ens försöka påstå att det i alla fall var kul att ligga och guppa i flytringarna... Nej det vart inget bra. Vi skiljs nästan åt som ovänner... På vägen hem passerar jag klubbsjön och varför inte? Den som söker tröst kanske ska vända sig till aprilpigg regnbåge istället?


Bestämmer mig för att lägga i ringen en timme, kanske jobba upp självförtroendet igen och komma tillbaka som en ny kustjägare en annan gång. I Rudan är det många som har löst fiskekort denna söndag, jag räknar till 17 samtidiga fiskare så det är ganska fullt, känns bra att lägga i flytringen och möta vattenmassorna från vinklar som man inte kommer åt från land. Det är trögt i början, den första knappa timmen känner jag ingenting och den tänkta timmen blir två.

Det är kul att se så många flugfiskare på bryggorna och det fångas regnbåge lite överallt. Jag börjar misströsta när det smäller till i min hängande fjädermyggpuppa. Jag landar en trind regnbåge på 8-9 hg och den följs i snabb takt av ytterligare fyra. Jag hittar en fläck där fisken verkar stå parkerad och det är kul att drilla utstark regnbåge på min femma. Inser att flugfiskepremiären för året i Nedre Rudan just gått av stapeln.

Regnbåge på kilot som får följa med hem, rökt är den en delikatess

3 kommentarer:

Nynäs sa...

jaså han åkte å trösta sej, jaja men fiska konstlat är inte min grej - du nästa gång så är vi i rätt vik

Herr D sa...

Ja, jag lämnade kustbandet i tankarna, det fick bli B3-Träsket. Men oj vad de hade spärrat av stan, några hurtiga raggare som skulle springa runt i storstan o Polisen spärrar alla tilltänkta färdvägar till vatten. Fick nästan åka till Norrtälje för att komma till djurgården...Bannelse, men snart, snart så skall det drillas Hö igen :-)

Flugan sa...

Fiska myggpuppa med orange tungstenskalle - snacka om bottenmöte alltså, sjunklina?