onsdag 13 augusti 2008

Med tjecknymf i Norrtäljeån

Tisdag, sommardagar med regn har passerat och några dagar innan beslöt jag och Roine oss för att åka och prova fiskelyckan i Norrtäljeån just denna kväll. Ån som rinner rakt igenom hjärtat av Norrtälje är en liten idyll men den behöver vatten för att fisket ska ge de rätta förutsättningarna. Varje sommar planteras regnbåge ut i två omgångar och förutom det så håller ån ett bra bestånd av havsöring. Vårt sikte var inställt på regnbåge i första hand eftersom rapporter från Niklas och Co talade för ett bra fiske den sista veckan. Regnet gjorde också att tankar på havsöringsfiske fanns där.


















Med regn och stigande vatten följer att färgen på det mörknar och att fisken skulle få svårare att upptäcka "maten" som kommer drivande med strömmen. Under lunchpausen på min sista semestervecka band jag upp ett antal sk tjecknymfer i olive/svart och brun/svart. Tjecknymfer kännetecknas på sin tyngd och enkelhet i imitiationen.


Det som avbildas är mest nattsländelarver men utan detaljer som ben etc. I Tjeckien fiskar man dessa imitationer på långa, långa tafsar metandes i bakvatten mm. Jag har praktiserat detta fiske i fjällen sedan ett par år tillbaka och finner att uppströms fiske med fri drift är mycket effektivt.



Vi anländer till första poolen efter dammen och klubbhuset strax efter sex på kvällen, det ser fint ut. Det är mycket mer vatten i ån än vad vi hoppades på. Roine och jag väljer var sin sträcka av den första strömmen som vi börjar fiska av. Det är mycket gräs och näckrosor i ån vilket gör fisket lite trixigt men jag finner till min belåtenhet att den tunga tjecknymfen verkar gå på precis lagom djup i mittrännan.


Efter en knapp halvtimme kommer det första hugget och efter lite hojtande på Roine så kan jag landa en regnbåge som efter snabb kroklossning får simma tillbaka. Kul!


Vi fiskar på en halvtimme till och jag har ett par aggressiva hugg till i samma djupfåra men lyckas inte kroka någon av dem. Vi fikar och pratar fiske, havsöring kommer på tal... Sedan fiskar vi oss nedåt hamnen, jag stressar lite och drar mest eftersom jag vill fiska av alla pooler i dagsljus innan mörkret faller framåt niotiden.





På nacken ovanför träbron vid hamnen tar jag en regnbåge till i samma format på samma teknik och nymf. I kastet efteråt nappar en mört på säkert tre hg (!).

Ett pensionärs par promenerar förbi och berättar om en "jättelax" som de sett vandra upp för ån dagen innan. vi förstår att det är en havsöring de sett och blir sugna på att byta om till tyngre grejor. I mörkret känns "väggen" hetast och det är inget konstigt med det. Väggen är baksidan på biografen i Norrtälje och känd som den bästa havsöringssträckan i ån. Vi vadar och kastar i omgångar men känner inget. Sträckan fiskas av med varianter på Glödhäck, Zonkers och Muddlers. Hela tiden känns det hett eftersom vattennivån stiger sakta på grund av ett ihållande regn som vi måste skydda oss emot.

Vi ger upp strax efter 01:00 då fyra timmar utan att känna något tar på psyket. De som kommer till ån de närmaste dagarna/veckorna kommer att få havsöring. Det är vi säkra på!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra story, hur mycket vatten är det i ån? Ser OK ut, tror att det är hö-läge!

Anonym sa...

Det kom upp några öringar i helgen i Norrtäljeån, största på närmare tre vad jag hörde. Tydligen svårfiskat men ändå...

PS Kul blogg DS