torsdag 10 mars 2011

Vi går mot ljusare (flugfiske)tider!

Vintertid, vintertid, vintertid... tar denna härliga period aldrig slut?
En del vintrar brukar jag vara helt begeistrad i snön och ljuset, det finns inte nog med morgnar som jag vakar tidigt för att vara först på isen. Vandra ut i mörkret och borra hål i gryningsljuset och släppa ned grejorna. Regnbåge, öring, röding, gädda eller abborre - oavsett art brukar jag vara helt igång.
I år är det inte så, tänker flugfiske precis hela tiden, sommarens önskade äventyr varvas med flugbindning och sena kvällars menlösa surfande i jakt efter nyheter som rör den ädla konsten.

Ostrukturerade samtal med Niklas om vart vi ska ta vägen, lösryckt surrande med Johan, Roine och Tomas i TFF-gänget, snack med fiskekollegorna på banken vid kaffeautomaten, egna "smita ifrån i vardagen planer" som grusas när kylan återigen kommer tillbaka, ältande om eländiga israpporter från skärgården...

Nåväl ett par veckor i Härliga Härjedalen har det blivit och längd- och utförsåkning med familjen har varvats med besök i små skogstjärnar som jag inte hittat till utan fiskeintresserade kusiner. Vintertid är det så mycket enklare att komma i kontakt med större exemplar av Härjedalens röding och öring. Numer är det bara ost som sitter på krokarna maggot och fjädermygglarver lämnas hemma. Tackar kusinerna för det!


Rödingen är en vacker fisk med sin teckning och sina klara färger, avsaknaden av en riktig kamera som min Nikon är tydlig...

Fiske i midvinterkyla håller fisken färsk om inte annat.


Vinterfiske är inte alltid lika med solsken och avkoppling ändå är det kanske just vid sådana här tillfällen som det kanske nappar bättre än annars.


Urgammal tjärnöring av ansenlig storlek får syna isen, för öringen dominerar microbalansare och maggot - inget snack om saken.


Annars är det som sagt flugbindning som hägrar, askarna fylls så sakteliga på. Härnast ser jag fram emot att besöka Svenska Flugfiskemässan i Älvsjö i helgen och framförallt att lära mig mer om semirealistisk flugbindning à la J:sonSystem.

Besök Svenska Flugfiskemässan vetja!

Snart är det havsöringsdags! Isarna går väl vilken vecka som helst, vilken fluga som är viktigast i min ask?
Klicka här!

6 kommentarer:

Hagström sa...

Var på mässan igår, saknade alla leverantörer som Guideline, Bios, LOOP och Danielssons...
Nästa år kanske en mässa för allt fiske? Kul iaf att lalla omkring och nypa i grejor.
Semlirealistidk flugbindning verkar vara det senaste! Grymma flugor man kan binda nuförtiden

Anonym sa...

Jaså bonkern finns på weben med? ja det är en grym fluga för vårens fiske. ska försöka palla mig iväg på lördag till mässan när ska du iväg?
/Fredrik

Jonas sa...

Ja i eftermiddag blir det av, med branchfolk dessutom!
Ska bli kul att känna på grejor och köpa på mig ännu mer flugbindningsmaterial.
Nu måtte väl ändå isarna gå snaaaart...

Peter sa...

Mässan var bra om än mindre än vanligt och det där med semirealistisk flugbindning blir man riktigt intresserad av, kommer nog att gå på mer där helt klart

Anonym sa...

Fin öring på isen, fick du den?
B3 bonkers! Man får binda några sådana nu till vårfisket. Men du har ju fler ess i där i askarna. Nästa fluga borde heta Gavelin. Själv kopierar jag för det mesta! / Roine

Jonas sa...

Öringen var fin, grym tjärnöring från Västvallatjärn - vem fick den? jag och äldsta sonen Ivar hade tre spön ute med microbalansare och maggot... Så klart att han fick äran att kroka den - grym fajt och svår att lirka in den i det meterdjupa hålet.

Snart HÖ dags!