söndag 7 november 2010

Novemberharr i mitt hemmavatten

Liten harr med majestätisk ryggfena.
Höstlov och resa norrut till Härliga Härjedalen, får rapporter om åttakilos regnbågar i Nedre Rudan och ja... det är inte fiction. Det simmar stora fiskar där numera, kul att flugfiske tar en del av dem.

Med familjen kunde vi åka utför i Vemdalen, idel barmark men kyligt. En lift och två nedfarter var öppna - det räcker långt för en alpin familj.

Bakom stugan rinner Kölån som längre ner blir Kvarnån, min barndoms vatten. Smiter ifrån ett par timmar en dag när kvicksilvret visar på plusgrader och låter flugspöet svaja över gamla favoritnackar. Öringen är utlekt och bortsprungen men jag hittar några små harrar som hungrigt kastar sig över den tungt blyade harörenymfen. Kul!
Ser en lake på grunt vatten och mina glada tankar grumlas något - inte bra med romätare så här i bäcköringens lektider.


5 kommentarer:

SFFC sa...

Äh HARRy var nån annans nick men schysst med lite småfisk sådär! Saknar gunget i spöet helt klart.

Glasperlen-Studio sa...

a beautiful Picture from the fish

Nynäs sa...

Kul!

Robban sa...

men du behöll du den där lilla? ser död ut, smörstekt?

Jonas sa...

Robban du ser rätt, den lilla stackaren hade svalt nymfen helt på min fridrift. Stekte den i mjölk enligt lokalt recept och det vart finfint men lite mat :-)