torsdag 28 oktober 2010

Nedre Rudan, en vardag

"Ja Jag har läst rubriken..." lyssnar på P4 Radio Stockholm i bilen på väg mot Haninge. Programledarna pratar om något som hänt och den enes kommentar är just den där. Tänker på nyhetsblad som Metro och andra som helt bygger sina intäkter på att spalta ned allt som händer i världen i små notiser, ingen analys, ingen bakgrund - kort och gott bara vad som hänt. Läsaren får dra sina egna slutsatser.
Det är säkert så det ska vara tänker jag - men det finns också en parallell till fisket i det här. Jag kan nämna fiskekamrater som provar på nya flugor, nya mönster. Det har lästs om dom i tidningarna i bästa fall, en bild på flugan i de flesta fall. Man går hem och binder och tar med till fiskevattnet men man vet inget om hur man fiskar den...


Niklas i förgrunden, gubbarna på hyllan i bakgrunden. En vardag i oktober säljer vi över sjutton dygnskort...
Jaja en vardag vid Rudan, simmar fin fisk där numer. Sägs att Walter fick en femkilos på fluga idag men den såg jag inte. Körde tungt och kallt dvs sjunklina och orange Booby. Det gav mig tre fina bågar mellan sju och nio hekto, hade gärna lurat en femkilos men jag gick i alla fall inte tomhänt. Niklas körde på så länge jag var där och lite till, han kom säkert upp i två siffrigt som han brukar. Mina vadare tog in vatten i vänster sko inte helt tillfredsställande, turen blev kortare än planerat men skön.

5 kommentarer:

Niklas sa...

Har foten tinat än? Känns som man kan ana lite missnöje i texten. Hur skulle livet vara om man inte behövde tolka nya Flugmönster. Walters fisk vägde 6,7 och jag lyckades inte komma upp i tvåsiffrigt. Men jag fick en lite större till sist i alla fall och jag slutade inom utsatt tid. Dock en bra bit till walters fisk, mer än dubbelt så stor ;)

Laga vadarna nu så kan vi ta en öringtur istället.

Jonas sa...

Köpa nya vadare är trist men nog nödvändigt, har lagat dom alldeles för många gånger med det där Liquisole limmet, snart ingen neopren kvar i hälen på sockan. Tänk en båge på 6.7 kg på fluga i Nedre Rudan... :-)

Anonym sa...

Uranbåge i Rudan! Själv kör jag på i Sanda istället, var där i lördags och endast ett par vak i sjön. En fisk fick jag dock till slut. Mer drag förra lördagen, kanske upp mot 100 vak! Visserligen säkert samma båge många gånger. Visst är det småjobbigt med hål i vadare och bara några grader i vattnet... Pst: Vilket mönster kan jag kopiera nu?/Roine

Niklas sa...

Roine, hetaste flugan nu är en baitfish. Den bör du kopiera. Berätta även för jonas hur het den är =) Annars har patrik utvecklat den och gjort en bobby-baitfish den kan du också kopiera. Gärna en rosa variant som numera är döpt till "fpg"...

Herr D sa...

Hehe, ja Walter har man inte sett på länge i betongen...kan han månne ha tröttnat på Ohugg i strömmen och gått över till pelletsbåge på heltid :-)