torsdag 5 mars 2009

Strömmen är isfri

Ja det var ett tag sedan det bloggades här, isen ligger och vintern lägger locket på. Det intensiva intresset för isfisket svalnar vartefter och Sportlov kommer emellan. Dagarna går...

En fiskeintresserad på min nivå har alltid något i tankarna och är det nån av mina flugfiskande vänner som inte pratar flugfiske, sommarens eskapader och var det ligger öppet vatten?


Jobbar i city nuförtiden och visst blir det lunchpromenader förbi Stockholms Ström med jämna mellanrum. På kvällarna binds det myggpuppor i all sköns färger, känns bra att beta av och fylla på askarna. På listan står också att komplettera med en liten variant av Montana (Bäcksländenymf) inför årets snabbvisit till Storån samt nattsländepuppor i de mönster som alltid måste finnas i min ask för framgång. Vad står mer på resmenyn... Slovakien, Råsto alt Norge samt Strömhult... blir ett bra år.

Sneglar tillsammans med Niklas på en dagstur till Norrbyströmmen i nästa vecka, det kliar oerhört i kastarmen nu och med ett blidare väder så kanske mer isfri yta öppnar sig de närmaste dagarna. To be continued...





En morgon åker haspelspöt med på tunnelbanan, bara ett par kast innan jobbet. Det blir ljust ganska tidigt just nu så ett par timmars fiske borde hinnas med. Det går bra, det ligger is- och snömodd i vikarna på DJ men vattnet är öppet. När jag börjar frysa efter någon timme så kommer hugget och de sega gungningarna av en vinterståndare tar vid. Härlig känsla, tackar för turen. Havsöringen fotograferas med min mobiltelefon och sedan simmar den lojt tillbaka i det mörka kalla vattnet. Luktar fisk när jag kommer till jobbet...

Lite arbete vid banken och sedan hem till bindstädet igen...

1 kommentar:

Anonym sa...

vem är kinesen?

snygg besa där