onsdag 2 juli 2008

Tio kast i Strömmen


Jag ska erkänna det, jag är inte bara flugfiskare... Nu vankas sommaren och med den fiske med familjen i sommarlugna sjöar såväl norröver som söderöver. Storleken på fisken är inte det viktigaste, varenda uppjiggad abborre och vobblerdragen gäddsnipa belönas med tillfredsställande känslor hos fiskefadern som utrop hos övriga familjemedlemmar. Det är kul när ens barn och vänner finner tjusning i den hobby som jag sätter som störst.

Efter gäddkampen i Stockholms Skärgård suktade jag efter mer, mina jerks och jerkspön behöver motioneras, de har vilat alldeles för länge nu när flugfisket dominerat det senaste året. Kvällarna känns längre nu när fotbolls-EM är över och jag har kastat längtande ögon ut i horisonten. En tisdagskväll tar jag mig in till Skeppsholmen eftersom jag vet att den pelagiska Strömmengäddan kan gå till mitt i sommaren. Det handlar om fiske över stora djup med stora beten och då följer att medelvikten är god.

Det är tisdag... Allsång på Skansen... tänkte inte på det. Mitt fiske blir ett antal förtvivlade kast mellan båtarna som ligger på fri drift runt hela Skeppsholmen. Jag är nära att landa en 140 grams Bulldawg i en liten motorbåt som har för hög hastighet, fisket känns riktigt farligt och jag lugnar ned mig. Konserten på Skansen slutar någonstans efter nio och efter det kastar jag av Bryggan på baksidan av Skeppsholmen. Hugget på min ytfiskade Buster Jerk är stenhårt och det sjunger i flätlinan när jag höjer spöt i ett kraftigt mothugg för att driva in krokarna i den sega käften. Den är en fin gädda, efter en kort fajt visar den sig väga ca 6 kg sprattlandes på min våg. När den far i vattnet igen är den fri att simma tillbaka och jaga vidare. Nu har grejorna motionerats, nu väntar nya äventyr!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jonas, du kan ju!

Anonym sa...

Hoho drog två på över nio pannor i helgen. Vad är väl en sexa emot det?
9,1 och 9,7 landade de på, jovisst är det Buster Jerk som gäller men i skitmörtsfärgen tycker jag.
Bra blogg men för lite fiskar i den, gå och fiska!

Jonas sa...

Hepp! (kul med mailavisering när nya kommentaret kommer på bloggen) Såpass Ronny? I Strömmen hörde jag, gratulerar!!! Fångstrapportera på http://www.fiske.nu/fks tycker jag.
Jo den som fick fiska ännu mer...