måndag 8 oktober 2007

Regnbåge i oktober

Ja då var det dags igen, höstmörkret faller över oss som en våt filt. Men det finns ljusa stunder som i helgen då solen tittade fram igen och temperaturen steg över tiogradersstrecket. För lugna vindar för de som tävlade i Värtan Cup, "Team Fullgubbe" med Peter Berggren, Kjell Adams och Niklas Larsson fick bara 3,5 kg gädda och erövrade en plågsam 51:a plats i tävlingen. Vilken baksmälla för laget som vann SM i maj med två gäddor över 8kg (där den ena var på 11,8)...

För mig gick turen den här söndagen som så ofta till sjön Rudan i Haninge, sjön som har varit så svårfiskad de senaste månaderna visar sig nu från en helt annan sida. Mitt första handsval som är en flickslända i strl 10 får verkligen bekänna färg, vissa hugg är så hårda att det känns som att 0,18-tafsen skall smälla av direkt i hugget. Denna morgon i söndags var det precis det som hände, jag smög försiktigt fram längs den lilla badstranden i den norra delen av sjön och la ut flugan framför en regnbåge som sakta simmade fram och tillbaka och åt någonting alldeles under ytan, myggpuppor? Sjön låg lugn och de första solstrålarna hade precis börjat värma upp ytvattnet och luften. Det bara small till i grejorna och så var flugan borta, ingen stor fisk men när en fisk närmare kilot kommer rättvänd...


Ytterligare kast och frustration, inget händer - vad gör jag för fel? Flugbyte: på med en liten sötvattensmärla i orange som brukar fungera bra på höstkanten i den här sjön. Flugan hinner knappt landa innan hugget kommer och jag är beredd, löslinan viner genom fingrarna. Några rusningar senare kan jag stranda fisken. Härligt! vilken morgon! jag kan bryta här och ta mig hem till familjen och äta en lååång söndagsfrukost med dem. Över och ut.


Förra söndagens pass renderade i två bågar: 1,6 och 0,9. Bägge tog på samma badstrand och samma fluga: Flicksländan.

Inga kommentarer: