måndag 15 oktober 2007

Lagar och förordningar...

På temat TFF och samarbete mailväxlades det häftigt under våren förra året. Anledningen var en after work på Söder som av någon anledning innehöll andra diskussioner än fiske...





Mailvaxling april 2006, Medlem no 3 skriver:
Ankommet förslag till styrelsen för TFF angående ej lämpliga och lämpliga ämnen som bör avhandlas vid våra sammankomster. Fokus för TFF skall vara att kunna presentera flugan på bästa sätt i alla vatten vi ankommer. Detta kräver att alla deltagare är i harmoni med sig själv och sin egen utrustning, skulle detta inte vara fallet måste åtgärder sättas in för att möta satt TFF standard. Nedslående rekommendation har tillkommit efter att ett av dessa kriterium inte efterlevts vid sammankomsten senast. / Medlem no:3
Politik, Jobb, Pengar
Fiske, Barn, Vädret

Respons från Johan, april 2006
Vill uttrycka mitt fulla stöd för detta förslag. Sunda och riktiga rekommendationer! Dock kan vi för all tydlighet lägga till följande:
"I händelse av närvaro av potentiella framtida TFF-medlemmar (så kallade "prospects"), i de fall där dessa ej är fäder/mödrar, skall viss försiktighet iaktagas vad gällande alltför frekvent beröring av ämnet Barn. Under alla omständigheter skall ämnet Fiske vara dominerande vid samtliga sammankomster."

Tror aldrig vi behöver sätta in åtgärder. Om så ändå blir fallet skulle jag föreslå följande disciplin-åtgärder:
1. Underhåll av övriga TFF-medlemmars utrustning, såsom: - lin- och tafssträckning eller Impregering av flugor, tafs samt lina
2. Vedinsamling

1-3 fiskedygn kan vara en lämplig straffskala

Dessa rekommendationers enlighet med gällande rättspraxis bör ses över av Roine, TFFs enda medlem med adekvata juridiska kunskaper.

/Johan

Respons av Roine, april 2006 forts
Det glädjer mig att de rättsliga aspekterna av disciplinära tillkortakommanden (håller med Thomas om att flugans rörelse måste få vara det viktigaste) har förts upp på agendan. Dessutom är det naturligtvis också hedersvärt att Johan har givit i mitt tycke adekvata påföljder vid sådana brister. Att varje deltagare smaskar på med överdelen med flugspöt på syndares rygg och avslutar med ett par rapp med fluglinan förefaller vara ett överdrivet straff. Föreslagen Straffskala bör antagas vid nästa TFF möte.

P.S Kan avslutningsvis säga att jag invigt min flytring så det räcker för hela året, har paddlat och paddlat och paddlat, OCH varit med om lite grejer. I lördags fick jag min första havsöring på flugspö i skärgården, månne det inte bli den enda... nåväl 6-7 hekto sådär, tappade en också.
Sen igår var jag ute igen. Då fick Hasse en blanking på 3,2 kg på flugspö och ringfiske. Otroligt fin! Riktig feting. Jag tror tom att den vägde mer, litar inte på den vågen. Jag kände inget annat, än i benen... Typ
2-3 kilometers paddling.
/Roine

1 kommentar:

Tomas sa...

Först ett stort tack till fixaren Nr:1 Jonas som lyft TFF in i cypervärlden. Nu kan vi ventilera och kommunicera i realtid. Sedan är det väldigt roligt att mästerkastaren Ekman återkommit, cirkel är sluten. Annars är det väl som Jonas uttryckte sig " för lite tid i vattnet" just nu. Själv har den mesta tiden gått åt till att försöka fånga fastighetsmäklare. Dom kan väl mest liknas ålar, svårfånagde och hala.