söndag 18 januari 2009

Nedre Rudan 2009.01.18














Årets andra isfisketur till Rudan blev av denna söndagsmorgon, bilen lämnar hemmet strax innan åtta och det är fortfarande mörkt ute.

Det är en och en halv timme senare som jag sitter på väg hem i bilen igen. Morgonens tur blev kort, resultatmässigt bra och humöret gott.

Borrar upp ett hål i södra ändan av sjön och är närapå ensam, bara två fiskare till denna morgon som ännu inte har känt eller fått något. Då hålet är klart så mäskar jag med min medhavda regnbågsrom innan jag börjar tackla spöet och ställningen som är gjord av ett gammalt notställ åker fram. En flouröd microbalansare agnas med tre maggot och släpps ned i hålet. Kaffet åker fram och den första tiden, ca 20 minuter, ägnas åt fikande.

Tycker mig uppleva några darrningar så försiktiga så att jag tror att det är mört som försöker snika av maggoten från pirken. Inget mer. Efter en halvtimme petar jag ned mer rom i hålet och byter till mormyskaspöt och en pytteliten självlysande mormyska agnad med en maggot. Det tar tid medan en sådan liten pjäs sjunker mot botten trots den tunna linan (0.16) och precis när jag ställt in djupet så att pirken svävar en decimeter ovanförbotten så smällar det till. Trots överraskningen så kan jag en dramatisk stund senare låta en röding syna isen. Ner med pirken igen och inom en halvtimme tar jag ytterligare en röding samt två regnbågar i samma hål.

De två fiskarna bredvid muttrar men vågar inte komma fram och fråga något. Full pott då jag behållt två av fiskarna och klockan är nio... Packar ihop och ger de två männen resten av regnbågsrommen, de blir mycket tacksamma för det. Hoppas det gick bra för dem med.

PS Klicka på bilden så ser man tydligare den pyttellilla mormyskan DS

3 kommentarer:

Anonym sa...

Måste va kul och drilla på så lätta grejor!

Anonym sa...

Sätts det mer fisk i veckan?

Jonas sa...

kommer mer fisk i morgon fredag (23 januari), vaktchefen ska såga med motorsåg i isen... ännu bättre fiske från måndag och framåt mao!