fredag 6 augusti 2010

Blanklaxen finns i city

Ja dammluckan under Riksbron öppnade i måndags och sedan dess har min Iphone fyllts med SMS med fiskerapporter. Det kliade i fiskenerven rejält under veckan då familjen var i Hede den sista semesterveckan. Har varit på resande fot i sex veckor i stort sett utan fiskepö och det har varit en annorlunda upplevelse. Tar möjligheten till sommarens första betonglaxpass på torsdagskvällen och har turen med mig. Armbågslucka och idel kända ansikten, mina grejor rullar på bra och vid halvtio på kvällen tar en lax min glödhäck i storlek 6. Kort fight och en stålblank lax med ett rejält sälbett i buken synar håven. Skönt med fisk på första passet! Sälarna kalasar såklart på den nystigna laxen och det märkliga är att laxen hugger trots den nyliga attacken från sälen.

Lax 4.0 kg notera sälbettet i buken.

Sedan flöt kvällen på men det är inga mängder fiskar som kommer upp än, fyra fem laxar per natt. Baki plockade en fin lax på över tio kg vid elvatiden. Fint att njuta av den fighten, nästa gång är det väl min tur?.

10.2 kg silver mitt i stan en skön sommarnatt.
Nu gäller det att ligga i för hur länge kommer dammluckorna att vara öppna denna gång? Vattenståndet imponerar ännu inte och mer lax kommer desto längre det strömmar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis!

Vilket sälbett! Tur att ni bara fiskar med småflugor och inte levande bete för tänk vad man då skulle kunna få på kroken.

Roine

Niklas sa...

Jonas du fångar inte bara den minsta utan även den mest slitna laxen i år. Bra jobbat.

The Nynäs sa...

Det var tyst och sedan tyst och sedan... Vad har du gjort hela sommarn? Ja! Kul med den där betonglaxen.

Jonas sa...

Niklas du hugger som om du vore sårad, sälbett? Borde jag nämna din fina lax på 9.1 kg (kul, jävlig fin fisk) - glömde det men det var väl inte på första passet? :-)
Ska vi dra en tidig morgontur? Känner på mig att andra passet är hett det med...

Kollegan sa...

Fiint! undrade just var han höll hus. Dags att checka in väl? klockan är way över nio och working time är väl här...?