fredag 15 februari 2008

Stor fisk, stort bete...


Ja då var det rapport från "kollegorna på banken" igen. Den interna fiskeklubben kan årligen visa upp anmärkningsvärda bilder och historier om gäddor. Nu var det dags igen...
Någon spinnfiskade gädda på Åland under senhösten, dag två efter ett inte alltför anmärkningsvärt fiske så kliver en inte allt för anmärkningsvärd gädda på ca 4 kg på... hyfsat gung men ganska hårt intagning för att snabba upp processen. Halvvägs inne smäller det till, kampen tar en helt annan vändning och efter ett par långrusningar så pumpas gäddan in som nu sitter i gapet på en annan, enorm gädda. I båten är det bara vana gäddfiskare som börjar hojta och leva ut - STORSKÄLVAN, gäddan är minst 20+!



Kampen fortgår inte alltför länge till, draget sitter i munnen på 4-kg:s gäddan men den stora bjässen släpper aldrig taget... en stund senare landas bägge. Den lilla gäddan väger knappt 4 kg medan det stora.... 26,5kg på en krönt digital super samson våg.....


Vad säger man, bilderna får tala för sig själva. Reportage sägs komma i tidningen Fiskejournalen under våren.

Upp med kepan!













En tripp till Åland någon?
PS En bra fiskehistoria bygger ofta på en bra grundidé DS

6 kommentarer:

johan sa...

Ja herrejävlar. Vet inte om jag törs låta barnen bada nästa gång vi är på Åland /Johan

Plexus, Baloo, Atlas sa...

Hej hej!
Är från Åland och blir så klart nyfiken var på Åland ni fånga den bjässen?

Anonym sa...

Den är inte tagen på Åland, och inte fångad av din jobbarkompis. Dessutom är du en lättlurad jävel. Grattis!

Jonas sa...

Hej Anonym
Fiskehistorier är fiskehistorier, en bra historia har en hook som får en att vilja veta mer. De fiskarkompisar jag har gillar att spekulera, överinformera/desinformera och till sist stå med den enda sanningen och briljera. Såna är mina vänner och det här är min blogg.

Trist språk du har, hoppas att du har det bra annars.

Anonym sa...

Jag har hört att den vägde 26kg...
Har också hört att den är fake och att det inte är på åland... Är det helt fel eller är det värkligen på åland? =)

Jonas sa...

inte är det Åland inte...
hörde annan utsago att den bara vägde 23 kg...
Å fabricerat var det, ska tacka min vän som blåste mig...
:-)