måndag 22 juni 2015

Midsommarnattsröding


Midsommar i Hede, Härjedalen, när regnet öser ned i 08-regionen vankas det sol och värme norröver. Familjen trivs i värmen som är utan knott och mygg då sommaren är sen här liksom i resten av Sverige. Vi firar Midsommar på sedvanligt vis men blöter även våra linor i vår å - Kölån som rinner alldeles bakom stugan. Ån är liten och man kan knappt tro att den var transportled för timmer för hundra år sedan, beståndet av bäcköring är av det envisa slaget med tusenbröder som aldrig får chansen att växa sig större i de grunda strömmarna. Här skapas nya minnen för Albin och Julia genom bäckmete med mask och krok eller faktiskt flugfiske med alldeles för stor Streaking Caddis i linänden - en sådan som ingen fisk kan motstå och ingen nybörjare kan misslyckas med.
Högt vatten i hela Norrland denna Midsommar.

En kväll smyger jag iväg själv, ut i skogen med vadare och spö, mot Styggtjärn där jag vet att rödingarna lever i det bistra fjällklimatet. Det är en fin sommarkväll efter en varm dag och aktiviteten är enorm i vattnet. Med en liten nattsländepuppa fiskar jag längs gräs- och vasskant bland de jagande rödingarna. Det är gott om mat i vattnet, så gott att min fluga försvinner ibland alla insekter men idoget fiskande ger resultat.

Styggtjärns rödingar, en av de stora - 1 kg prick som knep nymfen inne bland gräsen
Jag river flera fiskar men får upp ett antal rödingar där de flesta  ligger runt halvkilot, starka och vackra. Kvällens största är inte fager men stark och smal efter en hård vinter. Kampen är lång och enveten, tafsen håller och den lilla nattsländepuppan fast förankrad i mungipan.

Midsommarnattens mörken är mer som en skymning men en fristad för fisken som simmar längs land, nära, nära...
Medan mitt drömfiske pågår vibrerar telefonen, Albin och Julia gör som sin far och är ute och smyger längs Kölån. De ville följa med mig till tjärnen men måste vänta ett par år - den längtan... Att inte lägga band på sig belönar dem med varsin bäcköring, triumfen är total!

Brevet finner sin mottagare mitt i natten när Pappan kommer hem... Julia 9 år har också fiskat och vill dela sina minnen.
Rödingar i den mindre storleken från 500 gram och uppåt, hur många fångar jag den här kvällen? Ett tiotal? Vakfesten tar aldrig slut.
Julia bäckmetar samma kväll i Kölån, framgångsrikt.

Albin har redan annekterat mitt LOOP Green Line #5 och smyger sig fram längs ån. En Streaking Caddis i strl 10 kan ingen svältfödd bäcköring motstå.



2 kommentarer:

johan sa...

Vilken midsommar!
Kan tänka mig stunden då du läste Julias brev. I den stunden fanns nog ingen stoltare far än du på denna jord.

Jonas sa...

Då var tårarna inte långt borta Johan, en stund att minnas!