tisdag 2 oktober 2012

En timme vid sjön

En timme vid sjön, regnbågarna ignorerar hösten som faller över oss. Bland gula blad och vissnande vass lever de sitt liv i det mörka vattnet. Jag gör ett kort besök och ute på högra udden från inloppet sett visar det sig vara full fart under knappa tjugo minuter av den timme jag är där. Några kilosbågar tar resolut den olivefärgade flicksländenymf som jag presenterar längs näckrosbladen men det är inte förrän jag sätter på en likadan nymf fast med flouorange skalle som det verkligen suger tag. Jag känner direkt att det är en fin fisk och kan strax landa en regnbåge på 1.55 kg, Regnbågen simmar piggt tillbaka.

Regnbåge 2 430 gram...
I kastet efteråt som får nymfen att ploppa strax utanför gräskanten på den lilla ön utanför mig så smäller det till igen, det är en större regnbåge! Kampen är ännu mer intensiv och jag drillar den resolut, för att lyckas med Catch & Release. Fisken fotograferas snabbt av en spänd fångstman 2.43 kg! fin regnbåge som med sina färger matchar hösten på ett bra sätt.

En skön paus i vardagen, hösten är rätt härlig ändå.

1 kommentar:

NIklas sa...

Det var längesen man såg något här, skoj att du skriver lite igen. =)

Vi får ta ett pass i dammen snart =)