måndag 2 juni 2008

Florida Bass Report 1

Sedan två dygn är jag på plats i Florida, Orlando eller Buena Vista Lake eller World Disney Land. Bor i en helt artificell miljö. Allt är byggt på träskmarker och ingenting, är i USA, omöjligt. Hettan är enorm, vi pratar 35-40 grader och fuktigt! Det går knappt att röra sig ute mitt på dagarna. Snart börjar the IBM Rational Conference men i väntan på det... naturligtvis fiske

Idag har jag sett det riktiga amerika, det som får mig att nynna på Springsteenlåtar från förr. Det är precis som i kameraåkningar i hans gamla rockvideos på åttiotalet - ingenting har ändrats.
I morse blev jag upphämtad 06:00 av John "Swanny" Swann utanför hotellet, det var alldeles mörkt men hela lobbyn var full av golfare som liksom jag skulle upp innan den riktiga värmen slog till. Jag hoppade in i en kedjerökande fiskeguides bil (som tur var med öppna fönster) och vi åkte norrut på I4:an och stannade först hemma hos honom. Swanny är Floridas svar på Jean Jältsten och det gäller nog både sättet att hålla ihop guider på likväl som munsvadan... På vägen slogs jag av hur skitigt och fattigt det är i USA på landsorten, vi stannade och tankade på en mack där Hispanics jobbade... Längre fram kom vi till en helt OK förort i bästa amerikanska stil och jag fick gå med in i Swannys villa för att låna toaletten, samtidigt hälsade jag på hans nyvakna hustru Roseann. Snacka om att kliva rakt in i amerikanska arbetarklassidyllen...
Det är kul att åka med en fiskeguide själv för jag hamnar i riktiga diskussioner med riktiga människor, jag lärde känna John på vägen dit (ca en halvtimmes bilfärd) samt hans fru Roseann på hemvägen då hon skjutsade mig efter guidningen.
Fisket efter Bass dessa varma dagar handlar framför allt om fiske med "shiners" dvs mete med mört (väldigt lik, bara ögonfärgen var annorlunda) på frilina. Vi körde även med grodimitationer som sveptes fram över näckrosorna. Spännande fiske!
Vilka hugg och vilka fajter, korta jerkspön med flätlina till trots - det var svårt att fightas med dem.
Fisket gick bra, vi fiskade i Winterpark Five-lake -system ca fem miles norr om Orlando city. Märkligt att fiska i ginklara sjöar som är helt omringade av miljonärsvillor. Jag fångade tretton bass på flatsen (och i minimala kanaler) med en riktigt stor på kanske 2.8 kilo! det var roligt!

Bilder kommer, detta var den första av två bokade turer. Nu är det Disneyworld som gäller.

Inga kommentarer: