lördag 29 oktober 2011

Grov cityöring på klass sex

Inne i Strömmen går havsöringen till, idoga rapporter manar till fisketillfällen. Min promenad runt Skuru häromdagen har etsat sig fast. En arla morgonstund lämnar jag hemmet med mitt Orvisspö tacklat och klart. Borde ringa någon för sällskap men jag åker ensam. In till city och havsöringsfisket. Månne någon havsöring vilja ha mina flugor?
Det smäller till i linänden, en grov lekfisk på 5250 gram hugger stenhårt. Gotlandsracketet ser litet ut där fisken en kort stund får vila för att förevigas
Morgonen är svart, under de mörka timmarna provas ett antal storlekar och färger på flugor. Jag är ensam, ingen annan hittar hit? När gryningen kommer fiskar jag en liten glödhäck i storlek 10 på en 0,25 mm´s floucarbontafs. Hugget är magiskt, det bara exploderar och jag tvingas handla därefter. Mitt Orvis spö i klass sex får bekänna färg efter den ena tunga rusningen efter den andra. Orolig att tafsen inte ska hålla men vattnet är lugnt där jag står, det går vägen. Jag ser att det är en stor fisk, jag blir nervös - denna fisk vill jag verkligen bärga och väga. Vågen visar mycket riktigt på 5 250 gram när vi är klara med varann. Praktfisk på lätta fluggrejor!

Efter en kort stund på land simmar den grova havsöringen mäktigt vidare. Vi har båda en bra morgon! Nu hem till en lååång frukost.
C&R: Knäckt ryggfena och avklippt fettfena, många är de inplanterade havsöringarna inne i Stockholm city och de förgyller en sportfiskares drömmar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Broder! Det brukar bli åtminstone en troféöring var höst och så även denna. Hyvää!/Roine

Jonas sa...

Yes där satt den! funderade på om bilden skulle göra fisken rättvisa men tittar man noga ser man att Danielssonrullen är lika stor som havsöringens huvud. Då känns det OK :-)

Herr D sa...

Härlig fisk på lätt utrustning må jag säga...Grattis :-)

Oscar sa...

Fan va kul, grattis jag e ganska nöjd också...

/O

http://www.flickr.com/photos/39489753@N08/6295589317/in/photostream

Nynäs sa...

Grymt! hatt av!
PS tog första blankingen i skärgården i helgen - 2,4 kg..

Jonas sa...

Oscar den är fin den öringen med! Vi får se till att klämma ett pass tillsammans snart...
Nynäs: Ja med båt ja... grattis!