torsdag 6 oktober 2011

Oktoberrusk och tröga bågar

Fjorton grader, tio sekundmeter och regnet hänger i luften. När jag kommer ned till viken så börjar regnet falla, det letar sig in vid kragen i halsen och jag inser att fisket med flugspö blir en utmaningen detta korta spontana oktoberpass. Lågtryck.

En dubbel för bågen
Jag riggar med förtyngda nymfer, en sk tvättrigg med flera flugor på tafsen, ekipaget går hyfsat att få ut och jag låter flugorna sjunka länge. I tredje kastets drönarintagning så känner jag ett pill... låter flugorna sjunka en sekund och börjar sakta sakta ta hem dom igen. Då kommer det, den kända knycken och fast fisk. Vattentemperaturen passar bågarna och fisken bjuder på ett par härliga rusningar.

Favoritviken inbäddad i lågtryck
Det är blött och blåsigt, jag står ut en stund till och värmer mig med kaffe. under det korta vardagsbesöket i sjön så faller ytterligare en båge för konceptet. Det är inga jättefiskar, de väger nånstans mellan 0.8-0.9 kg men de kämpar som de vore större.
Förvånade bågar som får simma tillbaka

3 kommentarer:

Niklas sa...

Skönt att det blivit lite fart på bloggen igen. Alltid lika trevlig läsning. Jag ska också ta tag i min, är högtid för det.

Vi får ta ett pass snart.

Jonas sa...

Yes, tryckte in ett kort pass idag med. Mete. Mycket mörthugg och tre bågar upp varav en 3hg som måste vara bland de minsta bågar jag fått. Ingen sikt på de stora bitarna men tydligen ska 2 ha kommit upp idag (fredag)

Niklas sa...

Vad du nöter på. Imorgon är det min tur att göra ett försök på de stora. Blir nog mete.