fredag 18 april 2008

Kvarnsjön, en fredag




En fredag, blankad i kalendern sedan länge. Om vädret var bra så skulle jag tillåta mig att fiska istället för att arbeta. En inställning jag har eftersom jag arbetar mycket annars. Dagen närmade sig och vädret skulle bli bra, tvekade länge mellan havsöringsfiske eller jakt efter den mer lättfångande bågen. Efter ett par svåra, men oerhört vackra, turer till skärgården så föll valet på regnbågsfiske. Efter samtal med Niklas och Lax-Lasse så bestämde vi att vi åker till Kvarnsjön på Värmdö, dyrare dagskort men större och finare fisk var det sagt.

En hård nordan är inte drömmen för flugfiskaren men hoppfulla steg vi i båtarna vid Malma kvarn. Dagen flyter på men det är oerhört svårt att lura upp fisken. Efter någon timme lurar jag upp en kilofisk på sjunklina och orange boby-fluga sedan är det lugnt länge...


Efter lunch börjar det vaka en del och jag riggar spöt med myggpuppa och nappindikator. Fiskar länge på blindo medan Niklas drar en fisk på halvtannat kilo på orange zonker.










Till slut lossnar det och inom en halvtimme har jag missat två samt tagit upp en på halvtannat kilo på röd myggpuppa i strl 14.



Dagen lider mot sitt slut och vid femtiden räknar vi in fyra bågar mellan 1-1,5 kg på tre spön... Kvarnsjön var tänkt att bli Sportfiskarnas kronfiskevatten men vi är alla övertygade om att fångsterna vid Rudan en dag som denna skulle bli den tredubbla... I beaktning får man ta att ett dygnkort vod Kvarnsjön kostar 300 jämfört med 120 för t ex Rudan. Som Niklas uttryckte det: "Ja det dröjer innan jag kommer hit nästa gång"
10 maj fyller Rudan 25 år då ska ni få se på fiske...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jonas, utelämnar att den enda som betalade för fisket gick utan... :-)
Ska hålla mig till laxfisket i fortsättningen. Du pratade stora fiskar på 25-års jubileumet 10 maj - Hur stora och när var det?

/Laxlasse

Jonas sa...

Lasse! Ja att jag och Niklas fått gratiskort från Sportfiskarna var skönt, beklagar att du fick punga ut med en trehundring...

10 maj kör vi 25-års jubileum i Rudan med gratis fiske mellan 10-14 där en fisk får behållas.
Vi kommer att sätta i ett fyrtital bågar på mellan fyra och sju kilo (!) - ta med flytringen, det lär bli åka av. Pris till största fisk under tävlingen samt kastuppvisning av LOOP mm
Kul ska det bli

Jonas sa...

Ja självförtroendet får sig en knäck efter läsning på rotenon.se där säger han att han tog sju bågar i fredags (samma dag, vi träffade honom) varav en feting...

hmm man kan sina sjöar...