torsdag 22 oktober 2009

Kanalfisket har börjat!

Jo jag smet iväg ikväll, skulle ha jobbat ett par timmar men mailandet med kompisen Jocke hade fått tankarna att fly och fiskefebern för kanalfisket var igång. Kanske är det lite tidigt men va f-n livet är kort. Tränger undan arbetsbehovet och plockar med mig flugspöet och tar bilen de knappa tio minuterna ned till kanalen. Klockan är inte mycket men mörkret och det lätta duggregnet skapar höstfiskekänslan.


Hittar parkering, vet vart jag ska gå, ett par snabba steg ned till favoritbron och efter ett par luftkast så landar min B3-bonker ganska bra längs med brovalvet. Lyckas sånär kroka en gångtrafikant bakom mig. Ett par drag och jag känner en stöt i första kastet. Vad är detta, gädda?

Kastar ut igen känner inget, tappar fokus efter ett par kast. Flugan känns liten och obetydlig i kanalen, skulle kanske ha tagit med haspelspöet eller varför inte rigga med flöte och räka... DÅ smäller det till i linänden, helt oförberedd är jag men vad det är går inte att ta miste på. En stor havsöring plogar runt och plaskar - den sitter bra. Efter en kort fajt så ser jag med hjälp av pannlampan att tafsen försvinner långt in i gapet.

Håven ligger på kajen bredvid mig, jag håvar så småningom och känner tyngden. Väl uppe börjar operationsförsöken men flugan sitter djupt i svalget och har slitit sönder gälarna - ingen C&R denna gång. Fisken får följa med hem även om jag föredrar blankfisk, teckningen gör att den är lik en lax.

Känner mig plötsligt väldigt nöjd, kanske skulle hem igen och jobba då så att morgondagen blir inte blir så lång?

Tänk vad fisketurerna är olika...




Havsöringen vägde in på knappa fyra kg.

4 kommentarer:

bankmannen sa...

Rspect man

hagström en fredagskväll sa...

Cool Hammarby va? vad tar annars tio minuter...?
Grattis bra kamp gissar jag.

Fiskesugen sa...

Full fart nu tydligen, massor med hl inne där!

laxkungen sa...

Fet lekare!!!
stora luckan stängde ju nu så man får leta i kanalerna...