måndag 12 oktober 2009

En sexfotare, multirulle och flätlina...

... är det som behövs, då är man med..." citat ur filmen Gäddfeber som väl alla har sett hur många gånger som helst.


Team Joandi vs Pike Performance, två dagar, två båtar, fem flader och sex man.
Startskottet har gått.

Resultatet 8-2 där Joandi, skeppare och tillika teamledare tog den första, största samt minsta gäddan under de två dagar som kampen pågick. Den andra båten ledda av Mike the Pike kämpade hårt men nådde inte ända fram men kom hem med hel motor...


10 gäddor med topp på dryga fem är i mina ögon inte ett OK resultat trots förutsättningarna.

Vi var samtliga taggade upp till tänderna och vi hade med oss gäddprylar för alla tänkbara situationer. Men hur möter man spegelblankt vatten som är kristallklart med siktdjup på åtta meter??? Vad hade hänt om vi lagt ned 17 timmar på Mörkö eller tom sönderpiskade Värtan? Ge oss kladdigt vatten och tokmulet! men nej då inte alls, inte denna gång.

OK de troligaste förklaringarna är i prioritetsordning:
1. Strålande sol och 0,0 m/s SV under en hel lördag (hur fan kan en 0,0 vind ha en vindriktning?)
2. Fiskesök i för oss nya lokaler (trots mändger av tips)
3. Den senaste veckans köldnätter har gjort gäddorna inaktiva (öhhh men på Värtan Cup...)


Samtliga gäddor utom en togs i gammal välkänd lokal - en flad på en av de större öarna. På vägen hem mot rampen, sista nödlösningen - vi kan inte gå tomhänta hem. När min båt öppnade med en femma i andra kastet kände jag att det här går hela vägen.. Skulle vi ha häckat i den här fladen hela helgen?

Frågorna är många men svaren kommer aldrig, vad får man för ett par lådor med Busters, Salmo sliders, Shadjiggar, Pike Attacks, Svartzonkers, Helltails, Bombers, Zalts på Blocket, någon? Jag håller mig till flugfisket...


Hatten av för Jaan som leverade en gädda värd namnet. Buster i färgen SSK var tydligen dagens medicin.

TACK hur som helst för: en god sammanslutning av människor, att jag blev brun av solen och gjorde M glad, Att maten som kockades av Micke var HELT FANTASTISK, Att jag fick se Gäddfeber ytterligare en gång men nu med dubbelboastat ljud så att varenda skön och nördig kommentar trängde in i varenda ben i kroppen, Att tre gäddor ämnade käka den brädbit som satt i min linände, Att jag inte en enda gång drabbades av professional overrun, Att jag hade ytterligare ett gäng gäddor på, Att jag har en sexfotare med mutirulle och flätlina, Lagerbäck för att du slutar med landslaget det du gjorde tidigare vad förbannat bra men nu är det dags för nya tag, Att du Micke tog initiativet till denna satsning trots resultatet var det ju "skönt att komma ut i naturen"!

11 kommentarer:

Niklas sa...

Jonas håll dig till de prickiga. Annars får väl jag ta och visa hur de gröna skas ta. SÅ där kan du ju inte hålla på.

Jonas sa...

Ja fluga efter gädda då?
hoppet är det sista som överger en...

kollegan sa...

det var mycket snack innan den där resan och nu är det tyst på jobbet alltså förstår man vad han går igenom...

Nynäs sa...

"Professional overrun" haha den filmen är bara så bra, du haka mig nästa gång så tar vi 10+

Anonym sa...

Var kan man köpa Buster i färgen SSK?

/Lars

Jonas sa...

Lars: Den färgen köper man nånstans i södra Stockholm kolla med Joandi (finns på Fiskesnack)

JaanJ sa...

SSK = Södertälje
Gösens Sportfiske
http://www.gosens.se/
>)))))*> /joandi

Sussi sa...

Snubblade in här och måste berömma för fina inlägg och snygga bilder!!
Skitfiske

Anonym sa...

Goes without saying but
TIMING is all
nice pics btw

/Jerk

Fredde sa...

Hitta din sajt via fejjan kul men jag fattar inte är du flugfiskare eller kör du allt möjligt? Fick för mig när vi mailat tidigare att du bara kör fluga men det här breddar ju. Kommer till Stockholm senare i höst och tänker en HÖ-tur som för två år sen, vart ju lyckat då. Vad sägs?

Jonas sa...

Fredde!
Sandhamn som förra gången kanske? Helt galet vadfiske då ju... här av dig via mailen så snackar vi ihop oss