söndag 9 augusti 2009

Nyckfullt fiske i Stensån

Jomen en sommarvecka vid Båstad i juli igen tillsammans med familjen men långt ifrån Stekare och Jetsetare på Peppes Bodega. Schampagnesprutandet upphörde veckan innan med tennisveckan och alla närvarande wannabees. Lugnet återvänder till västkustorten och blir den avkoppling som vi söker.
Naturligtvis fanns ett par flugfiskepass i Stensån inbokade. Fiskeåret vid Stensån hittills har inte varit någon succé och såväl lax som steg av havsöring har uteblivit. Jag vet att ån är full av stationär öring även om det inte är drag i vattnet. Fri tid är för mig fisketid och allt kan hända bara grejorna är i vattnet.

Laxflugan bunden på Owners sexa sveptes över spända forsnackar men fann först bara barnkammare... Glupska individer fanns det gott om och de bet gärna över stora beten.

Nätad stationär brunöring, inte alls det stål som jag siktat på men en öring på halvtannat kilo som utan pardon attackerar den lilla laxflugan bjuder onekligen på spänning. Tunga drag i linan på nackarna och överraskningen i huggögonblicket är härligt, särskilt i mörkret. Skulle ha gått ned ett par klasser och tagit med mig femmans spö istället för den åtta som packats i semesterbilen.

Laxfisket gick som sagt på sparlåga, två kvällsturer gav mig ändå ett antal öringar men tyvärr inga blankingar. Lågt och alldeles för varmt vatten gjorde att laxen och den större öringen var helt frånvarande men jag är ändå nöjd med att ha fångat fin fisk i en vacker liten västkust å som mynnar mitt bland badande semesterfirare.
Den andra kvällen var ändå mest spännande då jag fiskade tillsammans med en lokalare som det fins vädret till trots var helt säker på att ett steg med blank havsöring skulle äntra den stela mynningen, varje surt vak från gammal arg laxhanne tolkades som ett språng av en stålblank havsöring men allteftersom mörkret föll förstod jag att jag skulle vara nöjd med stationära öringar på upp till 50 centimeter. Nästa år kommer jag igen!

4 kommentarer:

Firren sa...

Kul att du fiskat lite under sommaren, blev nästan orolig när man inte hört nåt av dig eller fiskafängen, nu tre stories på en och samma gång. Kul att läsa om ungarna med!

Jonas sa...

Ja du "firren" en del fiske blev det men inte många dagar på totalen för att vara mig :-)

Brukar nog skylla på att sommaren är en lågperiod...

Fredrik Nilsson sa...

Hur många bruna fångade du? Låter som en OK tripp ändå fast förstås med lättare grejor. Kul läsning om den där ån, måste testa nån gång när vi är nere i Halland

Jonas Gavelin sa...

Tog två stationära där den största var på ca 1,5 kg vilket är en fantastisk vikt om jag jagar den fisken. Tyvärr hade jag arga laxhannar på näthinnan och blanka feta havsöringar och den tunga utrustningen (#8)... Två fina kvällar blev det ändå, och utan mygg!