söndag 9 augusti 2009

Gammelgäddor och snälla bäcköringar

Sommarlovet är något vi alla minns sedan barnsben och mina tidiga sommarminnen kantades av fångade fiskar som maskmetade randiga abborrar och gammelgäddor som gudföräldrar, farföräldrar och föräldrar hjälpte mig att dra upp. En gädda på ett par kilo var gigantisk och det var med skräck i ögonen som besegrade dem tillsammans med vuxna.

Det här är en hälsning från nästa generations fiskare. Årets sommar var inget undantag för mina barn, fisketurer på egen hand har fått vänta med ett par undantag och det har varit väldigt roligt att få höra "tjatet" från Ivar och Albin om att de vill ut och fiska.



En stolt fångstman (Ivar) med en gammelgädda från Styrsjön i Leksand, jag fick stå ut med att åka ut i båten minst en gång per dag för att jigga abborre och gädda - vilket slit :-)
Denna gammelgädda pressade vågen till två och ett halvt kilo och fångstmannen grät av skräck innan det hela var över, det var nog en av de livligaste gäddor jag sett - så många hopp ovanför ytan.


Sommar är abborrfiske, lätta små ben pinnar hem till mamma och släktingar för att visa vad man lyckats fånga.


Bäckmetad öring i Hede, varsamma barnhänder håller om den lilla innan den fick simma tillbaka i Kölån igen. Knepigt värre att lära sig att sätta på masken på den lilla enkelkroken "alltså vad den ålar sig pappa, du får hjälpa till". Myggigt värre men med rätt kläder så klagade inte barnen, det jobbiga var att hålla i fem meter långa metspön.

Snart är sommarlovet över men Ivar och Albin är än närmare att bli riktiga sportfiskare, stolt är jag såklart.

Inga kommentarer: