söndag 9 augusti 2009

Harrarna i Härjedalen

---
Hej
Jag hämtar dig 08:00 i morgon, mesen är packad med kaffepanna, mourikka, smörgåsar och korv. Du tar med dig vadare och flugfiskegrejor och fiskelycka. Vi ska ut på en riktig fisketur,
ses
Janne
---
Lappen fann jag på ytterdörren till vår stuga i Kölvallen, Hede. Jag och Janne hade pratat om att klämma in en fisketur tillsammans innan vi for tillbaka till Stockholm. Jag packade mig i ordning kvällen innan och kvart i åtta på fredagsmorgonen var jag klar och då dök bilen upp. Vi åkte de sju milen under ivrigt språkande. Vi var på väg till en av Jannes favoritåar utanför Sveg som han fiskat i sedan många år tillbaka.

Ån flyter ganska lugnt fram i ett vackert fjällandskap med sel och nackar som bryter av den lugna oreglerade strömmen. Dagen vi gästar ån är det ohyggligt varmt, termometern visar på närmare trettio grader i skuggan och det är nästan helt vindstilla. Faktiskt inga perfekta förutsättningar för flugfiske efter harr och öring, de större fiskarna stod tryckta längs botten och våra Europa tolvor lurade mest upp mindre fisk till ytan. Janne svingar sitt flugspö vant över stenar och gropar som bara han vet om, det står ganska snart klart vems hemmavatten det är vi besöker. Ändå har jag kontakt, och svetten som dryper från samtliga kroppsdelar glöms bort när huggen kommer. Det är en fin dag, ett fint minne.


Kaffepausen blir ett efterlängtat break efter allt kastande och flugbytande. Pannan sotas och kaffet som spills upp i kåsan smakar gudomligt. Pannan har tjänat Janne i många många år.


Efter idoga flugbyten och valet att gå på djupet med nymf så visade ån vilken kaliber av fisk som den kan leverera.


Ån med sina fina flugfiskesträckor och en kastande Janne i periferin, hit kommer jag definitivt att återvända...

4 kommentarer:

hagström? sa...

Vad heter ån?

Anders sa...

Fint fiske där va? Nära Lill-härdal kan man tro...
Dock vet jag att fisket i år variot sämre än tidigare men ingen tycks veta vad det beror på, nån som vet

the Banker sa...

Storlek på harren? den på bilden ser rätt fin ut?

Jonas Gavelin sa...

Ån är hemlig Hagis, najs traj...

ja fiskarna var på upp till knappa kilot, helt ok en tokstekhet dag som den. Grymma drillar men det var knappt att de överlevde återutsättningen trots att de togs stenhårt - baksidan av C&R