onsdag 1 augusti 2012

En natt i Stensån

En kväll i Stensån som mynnar i havet i Båstads utkanter. En fin liten skogså som håller havsöring och lax. Båstads tennisvecka är över och lugnet har lagt sig över stan. Tyvärr gäller det även laxsteget i Stensån som trots högvatten mynnat ut i... ingenting.
Jag har, vis av erfarenhet med mig båda den tyngre och den lättare utrustningen, när jag smyger längs det lugna utloppet så har jag den lättare utrustningen och en svart wolly bugger i tafsänden.
Jag är ensam fram till midnatt då två andra fiskare ansluter, vid ettiden på natten när det mörka går mot det ljusare igen så snärtar det till i tafsänden. En efter en ganska loj kamp kan jag landa en havsöring på 1 560 gram, den bär den stationära öringens mörka färger och är ganska smal.

Stationär havsöring synar land för en stund...
Det vakar en del i mynningen under dessa midnattstimmar men ingen av oss får något mer. All fisk verkar vara i den storleken men bara en behagar bli lurad av våra flugor.

Jag får rapporter om laxsteget i juni, om de  många men mindre laxarna som nu förmodligen är högt upp i den lilla ån, ett annat år är jag här tidigare...

Inga kommentarer: