onsdag 1 augusti 2012

En kväll i min barndoms å

Kölån rinner bakom vår stuga uppe längs fjällvägen, längre ned bildar den och Mammerån tillsammans Kvarnån. Kvarnån som jag spenderat så många sommartimmar i under mina barndoms somrar. Jag går en kväll längs samma sträckor som då, inte de djupa tungflytande partierna som jag besöker nuförtiden utan de grunda strida strömmarna med små fördjupningar och minisel där jag söker fisken som då. Det är en nostalgitripp och jag förväntar mig inget annat är pekfingerlånga bäcköringar som resultat.
Det hugger som i en barnkammare men fisken här är många år och de måste ta varje tillfälle i akt att äta. bland bäcköringar på upp till 3 hg så nyper en harr på dryga 6 hg till och det känns i grejorna. Under dessa förhållanden en enorm fisk :-)

En blek bäcköring som av kroppsformen att döma har det tufft att hitta tillräckligt med mat i den lilla strömmen. Ett fågel- eller fiskbett har gått hårt åt öringen.

Bäcköring är en vacker fisk

En och annan harr letar sig upp i ån från Ljusnan, denna på 640 gram måste betraktas som stor i denna lilla å

Inga kommentarer: