fredag 11 november 2011

Upptagna av leken...

En promenad i city en vardag och jag söker naturligtvis av vattnet, jag vet var de brukar hålla till och visst är de där...

Hane uppvaktar idoget hona...
Det är en fantastisk känsla att bara stå ett par meter ifrån havsöringarna, ett tiotal som far fram och tillbaka där de största är någonstans runt sex kg. Jag filmar med min iPhone men upplösningen går inte att publicera här tyvärr. Folk stressar förbi mig och ser inte det under som finns framför fötterna på oss!

De skyggar inte alls trots att jag rör mig stående fram och tillbaka några meter ifrån dom, där pirrar det i brallorna såpass att de inte tänker på annat. Stockholm är fantastiskt!

Öringen lägger sig på sidan och slår med hela kroppen för att få ur sig rommen/mjölken

Fler sugna hannar kommer och uppvaktar...
Scenen förändrad, fortplantningen avbryts för en stund, intressenterna söker nya positioner...
Det är synd att vattnet i Stockholm inte strömmar året runt, vattnet blir ofta alltför bräckt och rommen klarar sig inte men havsöringen följer sin biologiska ådra.

4 kommentarer:

Mats sa...

Vackert! :-)

Jonas sa...

Visst är det, kan inte få nog av dessa syner!

Oscar sa...

Otroligt vackert har sett det där gänget också. Nu både hatar och älskar jag den där platsen som du vet...

Anonym sa...

Fina bilder.. Strömmen?