torsdag 18 november 2010

En timmes fiske men två kast räcker...

Liten vardagstur till cityfisket, kommer överens med Niklas eftersom Nedre Rudan är helt isbelagd. Tankarna fanns på regnbågsfiske med sjunklina och Booby... Nåja jag är laddad med flugspö och B3-bonker i kända vatten. Egentligen en perfekt stund, ett lagom avbrott i vardagen, som i mina ögon anses tillräckligt bra när en grov havsöring vakar framför oss ute på vattenvidderna medan vi förbereder oss. De finns här. Vi tacklar vant och smidigt våra spön och jag öppnar med en oförtyngd B3-bonker. Ett vanligt val under mulna dagar som denna. Jag fiskar första kastet längs vasskanten, det är vanligt att havsöringen stryker längs stränderna på denna sträcka.

I andra kastet dunkar det till och efter en några sekunders lamt följe som måste berott på att fisken var i chock börjar den stångas ilsket och den ena tunga rusningen efter den andra följer. Jag så lyckas så småningom landa en utlekt havsöringshona på 4,7 kg i andra kastet, på detta stället är det vanligare med tvåkilos så det är klart att det är med tillfredsställelse som den vägs in. Efter lite fotograferande får den simma tillbaka till sitt rätta element.

Niklas lurar en havsöring på ca 3 kg några kast senare - vilken fisketur. En timmes fiske, igen.

Efter lååånga, tunga rusningar är fisken helt slut

"Gotlandsracketet" får jobba
 
4,7 kg utlekt havsöringshona, undrar vad den vägde innan leken...

B3-bonker gör sitt jobb, oförtyngd för att kunna fiskas mycket långsamt i det kalla vattnet.


6 kommentarer:

Mats sa...

Wow! :-)

Niklas sa...

Blev en bra tur ändå. Trodde du drev med mig först när du sa att det var is på rudan. Lika bra ändå var mer sugen på havsöring. Skönt att min rödsvart baitfish höll ställningen mot b3:an. Bra skrivet som vanligt jonas och grymma bilder ;)

Jonas sa...

Hepp vem rattade kameran :-)
Bra pass Niklas, snacka om att foka!

Niklas sa...

Yes, bra pass. Men att påstå att medelvikten ligger på 2 där i vanliga fall vet jag inte om det stämmer. Hade ju själv snitt på 4,8 där förra hösten ;) Visserligen fick jag endast 2 fiskar...

N.H. sa...

jaha ja vart ute igen, leveransen är snygg måste sägas, kanalfiske igen?

Hagström sa...

Påt igen! kul rapport nu blir man bra sugen på att ta sig in i betongen, kul med fluga!