torsdag 12 mars 2009

Makalöst vinterfiske i Norrbyströmmen

Det har snöat femton centimeter under natten i Stockholm, blytung blötsnö som skapar oreda i trafiken. Nollgradigt, lätt snöfall och vindar. Vi kör varsamt E4:an söderut och lyssnar på trafikrapporterna som ideligen poppar upp på SR P4. Inget kul väder att bila i, biloyckor och avåkningar lite varstans. Vi har ingen brådska, vi har bestämt träff med Manni Svensson vid 10-tiden i Norrbyströmmen. Vi vill flugfiska, vi har letat öppet vatten och nu är vi på väg.















Det var inte med de här förutsättningarna som jag ville besöka den omskrivna Norrbyströmmen för första gången. Tidigare i veckan gav SMHI förhoppningar om flera plusgrader och vårsol vilket skulle kunna få fart på fjädermygg och fisk. Idag är det minusgrader, mulet och kallt. När jag anländer till Norrbyströmmen så förvånas jag av det klara vattnet även om jag läst om det tidigare. Medan vi pratar med Manni över en kaffe i den lyxiga fiskestugan (lodgen) så ser jag åtminstone två stora regnbågar som sakta kryssar runt strax under ytan.

Vi tacklar våra spön och Manni som är en av ägarna av strömmen berättar lite kort om hur fisket har varit och hur fisken brukar uppträda vintertid i de olika poolerna. Vi börjar snart fiska i homepool där jag ser flera fiskar som står i strömmen runt ett stenröse. Med en liten fjädermyggimitation så lurar jag upp tre bågar nästan direkt, den största bjuder på en enorm kamp och väger dryga fyra kg. Trots att vattnet måste vara nollgradigt så bjuder den på tokrusningar och delfinvälvningar. Vilken inledning!










































Vi fiskar uteslutande på fisk som vi ser, de konstgjorda poolerna inbjuder till det. Det är häftigt och skapar en förutsättning som i de engelska kalkströmmarna. Med det klara vattnet så följer vikten av att bära polaroidglasögon och gult glas är nödvändigt denna mulna dag. Fisken är oerhört skygg och vi skrämmer flera fiskar trots att vi går på behörigt avstånd från vattnet. Inledningsvis håller sig Niklas en bit ifrån mig och det är inte konstigt för trots att han får guidning av Manni så har han ännu inte lyckats fånga någon fisk, jag vet hur det känns.





























Vi fiskar oss nedåt i poolerna och på nacken i pool 2 smyger jag i säkert en halvtimme på två regnbågar som jag ser äter något som kommer farande i vattnet. Jag gör ett tiotal kast nästan liggandes på mage med långa pauser därimellan innan en av bågarna tar myggpuppan, häftigt. En intensiv fajt senare ligger en båge på ca 3.5 kg i håven. Snabb avkrokning och den får vända tillbaka till sitt rätta element. Makalöst vinterfiske i ett isande kallt vinterlandskap -Jag imponeras av fisket i denna konstgjorda ström. Niklas bröjar fånga fisk han med, även de tar på myggpuppa, Manni lämnar oss med ett fantastiskt fiske.





















Is i ringarna, för vilken gång i ordningen? Fluglinan känns som sandpapper av all isbildning. Jag får äntligen flugfiska men fingrarna värker. Nu blir det lunchpaus i lodgen, andra liknande fiskearrangörer har att lära. Att erbjuda ett ordentligt och välinrett boende med utsikt över home pool förhöjer den goda smaken. Det känns lyxigt att kunna gå in och microvärma en matlåda och tina kropp och skäl från vinterkylan.


Stärkta av pausen och energipåfyllnaden så beger vi oss ut igen. Fram till det mörknar drillar vi fisk med jämna mellanrum. Därimellan varmt kaffe inne i lodgen för att tina fingrar och knyta om tafsar. Vi guidar varandra där den ena ofta sittandes på huk på andra sidan strömmen guidar den andra som kastar på fisk som bägge ser, det är kul och tar innebörden delad upplevelse till en ny nivå.


Det enda de tar på är fjädermyggpuppor och när dagen är slut så summerar vi upp till fjorton landade regnbågar på två fiskare, sju var för rättvisans skull. Med topp på 5.1 kg för både mig och Niklas. Mitt omedlebara behov av att få flugfiska är med denna tur tillfredsställt. Merparten av fisken som vi landade var på mellan fyra och fem kg.






























Författaren med en Norrbybåge på 5.1 kg. Foto: Niklas Larsson.

Hemresan i mörkret på E4:an är lätt både i sinnet och väglag. Norrbyströmmen erbjuder kortfiske vissa datum om man inte vill hyra hela strömmen, gör ett besök. Jag kommer att återvända.

7 kommentarer:

Anonym sa...

OOhhhOPh har velat se detta i bilder sedan du ringde igår kväll... mäktigt Jonas, fast kostar det så smakar det förstås!

Anonym sa...

Jonas ska du dit nån mer gång? kan tänka mig att hänga på fast kanske när det är lite varmare.
Sköna bilder.

Anonym sa...

När går isen i Djurgårdsbrunn? kanske ett pass i ring efter besorna, det brukar vara roligt att motionera dem...

Anonym sa...

Kanon fiske var det. Kändes dock som mitt klass 4 spö var lite för klent när det tar 5 sekunder för fisken att fatta att den ens var krokad. Samt en större håv skulle nog inte skadat...

Nu kommer det tyvärr ta en månad innan det känns hett att fiska normala vatten igen. Detta sightfiske efter mastodont fiskar får det mesta att blekna i jämförelse. Rudan kommer kanske kännas het lagom tills man ska till norrby igen...

Tack för igår Jonas. Längtar efter bilderna...

Jonas sa...

Niklas,
tänker också att det handlar om små små krokar (strl 12) i stora hårda käftar... tar nog ett par sekunder för fisken att känna någonting överhuvudtaget...

Mässan idag blir bra, du får en CD med bilderna på.

Anonym sa...

Hej jag heter Johan och jag undrar hur svårt det är att få fisk i Norrbyströmmen? Har fiskat fluga ett par år men är ingen mästerkastare än. Behövs det långa kast? ni skriver om att smyga osv. TÄnker att det kostar en del pengar - är det i så fall värt att få guidning på samma gång?

Tacksam för svar

/Johan

Anonym sa...

Hej Johan!

Jag skulle påstå att norrbyströmmen är ganska lättfiskat. Du behöver inga långa kast för att få fisk, både strömmen och poolerna är ganska små. Har tagit fisk där med inte mycket mer än tafsen utanför spötoppen. Dock så kan fisken vara mycket skygg. Så om du springer omkring som en galning och kastar hejvilt så minskar chanserna dramatiskt. Att sitta vid strandkanten utan att kasta och vänta på att fiskarna ska komma tillbaka och börja äta igen är inte helt fel heller om man nu lyckas skrämma dem (Svårt att inte göra). Polaroidglasögon är ett måste. När man hittar fisk som äter är det bara att försöka smyga ut en fluga till dem.

Min erfarenhet är att klassiska regnbågsstreamer inte fungerar lika bra som mindre imitationsmönster i norrbyströmmen. Testa gärna torrfluga då fisken verkar ofta titta uppåt efter föda. Vid mitt försa besök i norrby landade jag över 25 fiskar med mer än hälften på torrt och då var torrflugor långt från första valet den dagen. Men det var helt överlägset. Hoppas detta hjälpte lite...