torsdag 3 juni 2010

En kväll vid regnbågssjön

En onsdagkväll när sommaren äntligen är här, Niklas har berättat om fantastiska torrflugefisken de senaste kvällarna och jag lockas med. Ett kvällspass från middagstid och framåt hinns alltid med men denna vår har havsöringsgrejorna arbetat hårdare än min flugfiskeutrustning i klass fem. Är faktiskt inte helt säker på att jag har med mig alla nödvändiga pinaler när jag åker och hämtar upp Niklas, det är inte likt mig. Flytmedel, tafsar, peang? Hursom är det skönt att komma ifrån och att få spendera ett par timmar i en eka med fokus på torrflugefiske.

Den nästan helt spegelblanka ytan bryts regelbundet av vakande fisk.

Vid sjön råder aktivitet, inte febril som Niklas haft det tidigare men nog vakar det mycket nog så att det är svårt att veta var man ska lägga sin fluga. Över ytan svärmar fjädermyggen i mängder, de älskar liksom vi dessa efterlängtade varma sommarkvällarna. Vi får en fin kväll med fem regnbågar upp av trefaldigt fler tappade, de är urstarka i det varma vattnet och det tar flera minuter att landa en båge i sexhektosklassen.

I tafsändarna sitter små Griffins Black Gnat, Ismopuppan eller annat smågodis som liknar de svarta flygfän som svärmar över sjön.





2 kommentarer:

Stefan sa...

Kul! men vad små de är tom mindre än dina havsöringar

Roine sa...

Ge mig ingen vit skit ge mig afrobeat(Krunegård) Ge mig ingen vanlig energi ge mig Gavelinergi, tänkte att nog skall väl det finnas nåt på sidan, och ja, kul att se att de nappar. Kom iväg med Hasse på en eftermiddagstur i torsdags, skulle haft nåra såna som du skriver om, körde med streaking caddis, en fisk kom upp, kikade lite under flugan. "Hehe, skulle inte tro att jag vill bita på det där" tänkte bågen. Vi avslutade kvällen med 1 kort napp för Hasse.