lördag 8 maj 2010

Havsöring på första kastet, på första stoppet

Kasta utan att tänka, kasta utan att tänka, kasta utan att tänka... Jag matar meter efter meter med mitt epoxidrag i färgen barnbajs över heta havsöringsspots. Skön känsla att stå i en båt och inte behöva tänka på nästa steg, vilken vik som ska följa efter denna och hur den aktuella vinden påverkar val av grundflader eller vikar. Båtfiske är för mig annars alltid ett samspel mellan deltagarna där erfarenhet och dagskondition får avgöra vart båten styrs mellan kasten. En intellektuell utmaning med den fiskemkamrat man valt för dagen, nu är det tvärtom och avkopplande på ett sätt som jag inte varit med om tidigare.


Jag cashar in vinsten från Fiskevårdsdekalen och njuter av en heldag med Fredrik från Sandhamnsguiderna, vädret är utmärkt med jämna vindar och växlande molnighet, ute i vattenmassorna är det inte mer än fem-sex grader och vi plöjer vikar med ett par plusgrader extra.


Första stoppet, första kastet... ja hur svårt kan det vara?

Första stoppet, första kastet för Tomas: en havsöring, en sprallis som man säger på Gotland, 48 cm silver som hoppar och far. Vi skrattar. Ja hur svårt är havsöringsfiske egentligen? Skönt vi är på, första fisken ombord och det här blir en bra dag! För dagen provar Fredrik en mindre ribbåt som är fantastiskt skön att fiska ifrån trots avsaknad av reling. Fördelen är dessutom snabbheten i förflyttningarna mellan platserna.

Världen är liten, det tar en knapp timme innan jag och Tomas inser att vi delar fiskekamrat i Micke min granne som jag mer än gärna dänger jerks tillsammans med. Tomas är dessutom kollega med honom på SEB. Världen är liten.


Dagens öringkung med 3 kg+ silver, vem sa att skärgården bara håller smått numer?

En timme senare i en grym pålandsvik så kniper den andra gästen Patrik en havsöring på dryga 3 kg, vilken fisk! Jag har efterföljare och två ordentliga stötar men det är bara nära nog. Lider av att jag borde kunna leverera med tanke på erfarenhet och förutsättningar. Prestationsångesten ligger över mig men jag minns samtidigt Gotland förra helgen där riktiga havsöringsprofiler nollade.
Vi njuter en kort lunch på Sandhamns värdshus men när vi åker ut igen så har vinden lugnat ned sig samt att molnen blir allt färre, en förändrad väderbild som skapar svårigheter. Vi ligger på framåt middagstid och jag har en liten efterföljare i ett av de sista kasten men mer blir det inte...

När besvikelsen har lagt sig så lyfter jag hatten för mina fiskekamrater och för Fredrik för en underbar dag på sjön!
 

4 kommentarer:

Herr D sa...

Sidärja, det finns fisk vid kusten också ;-)
Ja, tänkte nog drämma iväg i plåtraketen ut till de blanka någon dag, bara alla måsten kunde försvinna....

Niklas sa...

Men se där, du hinner ju fiska. Trodde du också hade fullt upp. Jag börjar bli riktigt fiskesugen själv. sitter helt fast fram till torsdag men vad sägs om ett (Kvälls-)pass på torsdag eller fredag. Storborrar eller torrflugeöringar?

Stefan sa...

Fin tur FIN FISK vet nån hur det gick i lördags på sandhamnsöringen?

Nynäs sa...

tacka vet jag blanköring! nä nu ut med båten igen :-)