onsdag 6 januari 2010

Trettondagen och minus 16

Minus sexton är ändå mildväder, när vi lämnade stugan i Hede igår så visade termometern på -33,2 grader (!) Inte mycket till pimpelfiske efter röding blev det och passen i skidbackarna blev korta mellan uppvärmningspauserna. I Stockholm har isarna legat, med varierande kvalité, sedan innan Jul.
Nåja bilen startar och när jag kommer fram så är jag ensam på Nedre Rudan, microbalansaren agnas med maggots och grejorna skickas ned i hålet. Väntan är lång och kall och jag blir helt överraskad när den första regnbågen kliver på. Inom en timme har jag landat två regnbågar och premiärturen är avklarad.


En röd och en vit maggot agnade på den numer berömda microbalansaren. Minus 16 grader - det går inte att sätta tillbaka fisk då.



Den berömda synen är tillbaka, spöet är monterad i stället och väntan inleds med en rykande kopp kaffe...

7 kommentarer:

Niklas sa...

Ja vad säger man, du måste ha varit fiskesugen... Jag ångrar inte för en sekund att jag stanna kvar i sängen.

Men vi tar dem nästa vecka när det blir lite varmare.

Jonas sa...

Jajamen tänk dig att vara instängd på 45 kvadrat fjällstuga i trettio minus...

Niklas sa...

45 kvadrat det är ju dubbla min lägenhet. Måste gå att göra massa med saker.....

Anonym sa...

Hej
jag har sett att ni kör med såna där spöhållare, var kan man köpa dom eller bygger man dom själv?
Vore glad om ni svarade för jag är väldigt intresserad /Kalle

Jonas sa...

Hej Kalle
man bygger dem av notställ som kapas till i lämplig höjd. Frontfigurer som regnbågskungarna Niklas i Nedre Rudan eller Oscar i Sanda har meckat med sådana under en längre tid. Fördelen är att de går att fälla ihop och lätt kan tas med i konten.
Notställ kan köpas begagnade i musikaffärer på Söder bla.

Lycka till!

Anonym sa...

tack för hjälpen, ska prova Rudan snart och hopas kunna fixa ett sånt där ställ. Kalle

Jonas sa...

Lycka till Kalle, isfisket efter båge är roligt!